Har lige siddet og fikset et par gamle Lenovo maskiner for en bekendt og familie - jeg var inde og skille den bærbare ad til nærmest mindste atom og hele vejen igennem fik jeg glimrende vejledning fra Lenovos egne dokumenter om, hvordan man skiller den ad
Så blev jeg lidt nysgerrig om det er en saga blot at producenten sådan er hjælpsom med at udstyre hjemmebrugeren med manualer om, hvordan deres isenkram skal skilles ad
Så for at stille min nysgerrighed, gik jeg ind på Komplets side og valgte tilfældig tre ikke for dyre maskiner
Det blev til
ASUS: https://www.komplett.dk/product/1118465/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/asus-zenbook-pure-ux430uar-14-fhd-mat#
ACER: https://www.komplett.dk/product/1118841/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/acer-swift-5-15-full-hd-touch#
LEnovo: https://www.komplett.dk/product/1118460/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/lenovo-v145-156-full-hd
Er jeg den eneste som tit har bandet over, hvor besværligt det kan være at finde support på procenternes hjemmeside over et specielt produkt, som man har fundet på tilbud?
Så i første omgang blev det til en lille test af, om jeg overhovedet kunne finde frem til maskinen på producenternes hjemmesider:
Ved ASUS maskinen skulle der en 8-9 klik til før jeg fandt den rette - som dog manglede et "r" sidst i navnet for helt at stemme overens med Komplets angivelse af modelnavnet
Acer - 4- 5 klik
Lenovo: (langsom) 6-7 klik
Jeg fandt brugermanualerne til ASUS og ACER maskinen - men det lykkedes mig ikke at finde noget, som angav, hvordan man skifter hardware på maskinerne
Jeg var til gengæld overrasket at det stadig kunne lade sig gøre med Lenovo oven i købet med en meget billig maskine til 3000 - Imponerende synes jeg
Her er den https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/products/laptops-and-netbooks/lenovo-v-series-laptops/v145-15ast/documentation
Jeg vil gerne give en smule mere eller vente på at en lenovo kommer på tilbud for at få den gode support - hvordan har du/i det?
PS Der selvfølgelig et forbehold for, at jeg bare ikke er god nok til finde frem til de rette dokumenter på Asus og Acers hjemmesider.
Jeg har udelukkende dårlige erfaringer med Lenovos telefonsupport.
Havde en Y50-70 hvor laderen stod af. De kunne, af mærkelige grunde, ikke forstå hvad jeg sagde, så først ville de have den sendt ind, samtidig fik jeg tilsendt 3 nye opladere. Den ene supporter tør ikke stå inde for den andens arbejde. Den røg ind til dem 2-3 gange mere, hvorefter jeg til sidst krævede købet ophævet. Jeg rører ikke ved deres bærbare lige foreløbigt, for nøj for en gang tosser der sad i deres support..
Jeg tror desværre ikke tilgængeligheden af dokumentation er en særlig god målestok for supportkvalitet. Som hhv. #1 og #2 har jeg dårlig erfaring med Lenovo support, men tilgengæld meget god erfaring med support fra Dell (hhv. XPS og Alienware)
Ok support dækker ret beset selvfølgelig også over mundtlig support - det er så ikke den, som hidrører denne tråd - men den skriftlige dokumenterede ;)
Ikke at emnet åbenbart interesserer specielt mange, men så for de få - så havde jeg da helt glemt Dell
De er jo tilsyneladende faktisk endnu bedre end Lenovo: F.eks. https://www.dell.com/support/manuals/dk/da/dkdhs1/vostro-15-3584-laptop/vos_3584_service_manual/s%C3%A5dan-fjernes-wlan-kortet?guid=guid-662755b8-15ee-4a6c-999a-0fe874f93170&lang=da-dk
Dette ligger jo så fint i tråd med hvad #2 og 3s erfaringen med den mundtlige support
#6
anox
Gæst | 14-05-2019 20:51
#0, jeg har lige haft 2 garantisager med en Thinkpad hos Lenovo. Det var dækket af min service aftale - 3 år on-site. Der fik jeg rigtig god hjælp af Lenovos underleverandør IBM der står for reperation og serviceaftale. Helt professionelt foretagende og hjalp mig endda yderlig ved den anden sag.
Den anden sag ville Lenovo nemlig ikke dække. Her var jeg pludselig helt på egen hånd. Lenovo ville ikke sælge mig delen der skulle bruges. De henviste til salgs partnere der krævede CVR nummer for at handle. Jeg fik fat i support fra Filipinerne der ikke kunne hjælpe, herefter en Norsk person der kun kunne hjælpe hvis jeg ville købe nye produkter. Det var helt lukket land og nul support.
Derfor endte jeg ved Computersalg, der kunne få fat i delen. Til en dyre pris naturligvis, men alene Lenovo's skyld. Kunne selv reparere delen og Thinkpad'en virker fint igen.
Thinkpad er IKKE IBM mere og den support man engang kunne forvente, er ikke eksisterende ved det Kinesiske Lenovo. Derfor køber jeg andet mærke fremover efter 15 år :)