• Forum
      /  
    Internet
      /  
    Netværk
  • 26-07-2020 · 19:12 1593 visninger 21 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Internet “kun” 100mbit

    Af Erik_A Ultra Supporter
Hej hol’er

Jeg har 200/200, og det kan jeg fra min Ubiquiti router teste at det har jeg.
men tester jeg fra en af mine maskiner, så kommer jeg kun på 100/100
Jeg har 1000 switche, men et eller andet må støje og trække hastigheden ned.

Jeg kan sagtens leve med 100/100, men i ved, men vil jo gerne maxe ud, når man nu kan.

Hvordan fejlsøger i på jeres net?
udover min Ubiquiti ER Pro 4 router har jeg en 16port PoE også fra Ubiquiti, og koblet direkte på denne, så måler jeg kun 100.
Der er masser af andet udstyr også, er der kun at pille alt fra, og gradvist sætte udstyr til for at finde synderen?

På forhånd tak ;-)

Nørd
26-07-2020 19:14
Lyder som et defekt netkabel, eller et 100mbit kabel hvis de da stadig eksistere.. Check om kablerne er cat5e eller over, samt skifte dem ud et efter et for at se om et af dem er defekte..
Ultra Supporter
26-07-2020 19:20
Hah, det har jeg sgu slet ikke tænkt over :-D

Det må jeg lige få set efter, tak for input ;-)

har lige testet fra en server til en anden, over den omtalte switch, der kan jeg overføre mellem 60 og 100 MB/s, så mellem de to enheder, der er jo ok throughput...
Bruger Aspirant
26-07-2020 19:48
Start med at sætte en PC til så langt ude i dit netværk som du kan (evt direkte til dit modem hvis det har en indbygget router), hvis din hastighed er som forventet (altså over 100 Mbit) så flytter du den nu et led længere ind, tester igen, og så videre.

Du kan evt også teste hvad din router siger din WAN speed er.
Jeg har lidt problemer herhjemme med at ca hver 14. dag, så skal jeg ud og trække mit kabel mellem Modem og router ud, og sætte det i igen så den skal genforhandle hastighed mellem de to devices, og så er der fuldknald på igen. Kablet er semi defekt, men lortet løber under gulvet, så det er lidt belastende at lave det om....

Se "Ports" -> "Wan" lige nu står den til 1Gbps, (jeg har dog "kun" 500/500) men nogle gange falder den til 100Mbit, og så er det tid til at trække kabel ud :)

https://imgur.com/a/V9zx2uK
Ny på siden
26-07-2020 22:04
Sikker på at dit netværkskort er 1gbit?
Nørd
26-07-2020 22:21
#4
Rimlig sikker, da han kører fuld bål mellem 2 servere.. Så skal det var fordi de 100mbit er port baseret fejl. Enten en defekt port, eller så kræver den bare en genstart. Den fejl er set før.
Men hvis det ikke er det, så der vel kun 1 kabel som mangler at blive skiftet ud eller testet.
Ultra Supporter
26-07-2020 23:16
Lige en Update. Jeg må på loftet og checke kabler.
fra Router kan jeg teste 210/210 ca, og mellem de to servere er der fin hastighed, men efter en genstart er der ikke kommet mere skrald på.

Må håbe det er kablet den er gal med ;-)
Ny på siden
26-07-2020 23:43
#4 Jamen tester han ikke imellem modemmet og hans router der? Og så får han 100mbit så snart han kabler til en pc?
Guru
26-07-2020 23:46
lyder ret klart som enten et cat 5 eller over kabel hvor der ikke er kontakt i alle ledere eller en port i noget gardware der erstuck på fast ethernet (100 mbit/s)
Lars

#9

Giga Nørd
26-07-2020 23:55
Jeg har før haft cat 5e og cat 6 kabler er var defekte og har måtte skifte dem ud. Måske...?
Erik_A

#10

Ultra Supporter
27-07-2020 00:02
#7
Jeg har testet fra min router og ud, Ubiquiti Routeren har in funktion der kan teste WAN, og der får jeg en smule over 200/200.
lige efter router har jeg en switch, og en server koblet den kan jeg kun teste 100/100 ud på nettet, men 700-800 over denne switch til en anden server på samme switch.
Jeg har ikke pillet i kabler endnu, har haft genstartet mit udstyr, uden ændring.
Mine første tanker var noget udstyr der stod og støjede, men jeres forslag omkring kabelfejl virker mere plausibelt.
Må på loftet i morgen og se om det kan blive bedre ;-)
Guru
27-07-2020 00:29
#10
DER skal sindsygt meget til over meget lange afstande for at et 1Gb/s link ryger ned på 100 mbit på ethernet. hvis du har udstyr i hjemmet der kan foråsage den støj det så ville jeg blive sktæmt ;-)
Så det ville jeg mene var det mest usandsynlige ;-)

men kabler er ofte en synder fordi kvaliteten kan være lav og kabler er cay5e, cat 6 osv mærkede uden at overholde kravene til mærkningen


du kan købe et billigt tool og tjekkie forbindelses i dine udtag. altså om alle ledere er korrekt forbundet

har selv sparet mig for en del bøvl for en elektriker-bøv havde rykket lidt for hårdt i nogleethernetkabler
MadsAG

#12

Supporter Aspirant
27-07-2020 01:40
#10 Hvilken switch har du? I mange tilfælde kan du se linkspeed på portene, enten ved hjælp af lyset ved porten eller igennem webinterfacet (sidstnævnte kræver den er managed). Dette er ikke så relevant mere, da du jo har fundet fejlen mellem router og switch, men ellers havde det gjort din fejlsøgning hurtigere/nemmere.
Erik_A

#13

Ultra Supporter
27-07-2020 09:39
Træls opdatering...
har lige haft koblet min bærbare direkte på routeren, 110/110...
har prøvet med to forskellige kabler, cat5e og cat6 :-(

tænker nu det er throughput på min Unifi Secure Gateway. Men hvem fanden har kun 100 på en router i dag??
Maxi Supporter
27-07-2020 09:42
https://da.wikipedia.org/wiki/OSI-m...

Start ved lag 1 og arbejd dig op.
Erik_A

#15

Ultra Supporter
27-07-2020 09:51
Og endnu en opdatering...
Jeg disabled intrusion prevention, slam, 230/230....

Så, men det satans sikkerhed, så når man altså max på routeren...
Nu må jeg så vurdere om jeg vil det ene eller andet...
h3mp

#16

Junior Nørd
27-07-2020 10:51
#15 Ellers må du købe noget stærkere grej ;-)
https://store.ui.com/collections/un...

Understøtter IPS op til 3,5 Gbit/s
Guru
27-07-2020 11:05
super med en opdatering :-) men ja så har du flere muligheder hvis intrusion prevention er vigtigt for dig.

hvis du ikke bruger åbne porte med angang udefra er det helt unødvendigt vil jeg mene
Erik_A

#18

Ultra Supporter
27-07-2020 11:19
#16, ja det er en mulighed, fravalgte modellen større da jeg købte min router pga støj.
dream machine, er der indbygget controller?

#17, jeg har åbne porte, ikke mange, lidt HTTP og https samt lidt til videoovervågning.

orker næsten ikke at skulle skifte router igen igen.
h3mp

#19

Junior Nørd
27-07-2020 11:44
#18 Jep det er indbygget. Router, switch og controller i en enhed.
Erik_A

#20

Ultra Supporter
27-07-2020 13:02
#19 Kan godt se det er vejen at gå, især når engang jeg skal have deres kameraer.
indtil videre, så lever jeg med det setup jeg har :-)
Giga Nørd
27-07-2020 17:38
#15 godt at hoerre
Lyder som om din processor i routeren er for svag til at koere med IDS/IPS
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner