• Forum
      /  
    Hardware
      /  
    Computerskærme
  • 21-05-2020 · 16:49 3029 visninger 12 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Defekt skærm? Grøn vertikal streg...

    Af Cjaay Maxi Supporter
Jeg har haft lånt min computerskærm ud til en kammerat, og jeg opdager nu at der er en stor fed grøn streg ned gennem (næsten) midten af skærmen. Skærmen er en ældre Samsung Syncmaster SA700 som har mange år på bagen, men den har aldrig fejlet noget før nu. Kan skærmen være død af alderlom (hvilket virker lidt tilfældigt), eller kan skaden være sket under transport? Stregen er synlig så snart jeg sætter strøm til skærmen, så det kan ikke være kablingen til computer eller GPU fejl.

Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg er lidt i tvivl om jeg burde konfrontere ham med det, og eventuelt bede om noget erstatning.

Her er et billede af "skaden" https://imgur.com/vladBfA

På forhånd tak :)

CV

#1

Guru
21-05-2020 16:56
Kan have fået et tryk på kanten, ved evt forkert håndtering.
Maxi Supporter
21-05-2020 16:59
#1 Det tænker jeg også.. Jeg har prøvet at sidde og trykke forsigtigt på kanten, men det gør ingen forskel.
Monsterbruger
21-05-2020 17:08
Ligner en pixelfejl, Hvis det var et "tryk" ville det sikkert være en revne (så kan man også se den når skærmen er slukket), Nej jeg tror bare den er gammel.

Med mindre det er en løs forbindelse som evt er kommet i transport, du kan måske prøve at åbne den og kigge..
Maxi Supporter
21-05-2020 17:12
#3 Det vil jeg prøve hvis jeg kan hitte ud af det, tak
Elitebruger
21-05-2020 17:16
#0 Jeg har oplevet noget lignende. Jeg købte en Dell skærm af en bruger herinde, og der var ingen problemer med skærmen indledningsvis. En dag var der så en rød, vertikal stribe i den højre side af skærmen. Skærmen havde ikke været flyttet for nylig, den var der bare lige pludselig en morgen. Jeg kontaktede Dell, og efter en kort demonstration af problemet sendte de mig en sprit-ny skærm med det samme. Af hvad jeg kunne forstå på support-personen, var det en produktionsdefekt der ville manifestere sig med tiden.

Hvad det helt præcist var skal jeg ikke gøre mig klog på, men det lyder meget som hvad jeg så på min skærm. Var stregen helt lige? I mit tilfælde var den 1 pixel bred hele vejen ned og stod snorlige.
Maxi Supporter
21-05-2020 17:58
Jeg har skilt skærmen fuldstendig ad og samlet den igen, og indtil videre så virker det til at problemet er løst. Jeg kan dog konstatere at der nu er nogle døde pixels som aldrig har været der før :(
- jeg fik lige fjernet den ene døde pixel ved at røre ved området, haha :p
Monsterbruger
21-05-2020 22:16
#6 Det kan godt være at du kan få alle pixelfejlene væk.
Ny på siden
21-05-2020 23:58
Har en lignende streg på dell skærm.. Nogen bestemt guide man bør følge?
Monsterbruger
22-05-2020 01:27
#8, Det kommer an på om det er fordi at der er en løs forbindelse (kan nok godt ske af sig selv, eller måske hvis den har fået et slag eller har været rykket med), eller om det er panelet som har fejlen. Men du kan prøve at skille den ad og så tjek at alle kabler sidder som de skal, evt kan du tage dem ind og ud, og håbe på det bedste :D
Cjaay

#10

Maxi Supporter
22-05-2020 08:07
#7 synes den sidste er vedholdende.
#8 jeg gjorde som #9 foreslår. Det virkede ??
Cjaay

#11

Maxi Supporter
22-05-2020 08:28
Det viste sig at de såkaldte "døde pixels" bare er skidt. Jeg har lige fjernet det sidste ved at banke hurtigt på det, og kunne se at det faldt ned :)
the688

#12

Guru
22-05-2020 08:33
Jeg har to gange reddet den ene af mine gamle Dell2711'ere som fik vilde artifacts ved ...

..at skrue bagsiden af, sprøjte WD40 i hele lortet, og samle den igen. Det virkede for 3-4 år siden, og igen for et halvt år siden da den gjorde det igen. Så nogle gange virker det at gøre noget der virker vildt dumt og naivt :)

Da min lettere seriemorder-agtige visuelle ordenssans gør at jeg ikke kan have to forskellige skærme, har det jo så faktisk sparet mig for at skulle købe to nye 27'ere - to gange - at bruge et par sprøjt WD40.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner