• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 28-11-2019 · 21:34 1994 visninger 16 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Black Friday , Hjemmeside Load Balance?

    Af Dety Giga Nørd
Noget jeg er nysgerrig om , hvorfor er Hjemmesider så dårlige til at have nok kapacitet til Black Friday?,
Der er da systemer som automatisk load balancere?

Elgiganten har allerede 1 times kø

tør heller ikke tænke hvilken webserver det kræver og håndtere

Ny på siden
28-11-2019 21:59
Der må være noget som ligger og laver requests som ikke bare kan caches med de systemer de har.

Nu er de færreste websites og webshops designet til at håndtere den trafik der kommer i dag og i morgen, men det kunne skyldes noget så simpelt som at de har for mange produkter til at køre alting i cache og derfor er afhængig af en langsom database eller lagerhåndteringssystem.

Så kan de ganske vidst cache en masse HTML, CSS, Javascript osv. På en CDN, men hele sitet falder altså ved langsommeste led, og det er typisk noget data håndtering.
pk

#2

Semi Supporter
28-11-2019 22:13
Simpelt, hvorfor betale for 100 * kapacitet til hverdag for at kunne levere 1 dag om året?

Så er det billigere, nemmere og mere sikkert med et kø system.
Bruger Aspirant
28-11-2019 22:15
Du kan loadbalance'e lige så meget du har lyst til, men hvis back-end'en ikke kan klare belastningen er det jo ligegyldigt. Nøgleordet er skaleringen - medens nogle virksomheder udbygger hele deres infrastruktur i ugerne op til dage som Black Friday, dem som ingenting gør (crash and burn) og så er der de som har designet og bygget deres webshops med enten automatisk eller manuelt skalering, dvs at de kan sprede belastningen bredere så ikke der opstår flaskehalse. Sidstnævnte er klart den bedste løsning for en webshop, men den er også dyr og kræver viden som kan medfører store omkostninger at hente ude i byen.

Lige med hensyn til Elgiganten kunne jeg forestille mig at ventetid det er en del af deres strategi... Det er lidt ligesom med årsopgørelsen :)
Semi Nørd
28-11-2019 22:43
Tænker mere det handler om at få flere over på nogle af de nye cloud løsninger med hosting der er super skalerbare - f.eks. Amazon.
Ultra Supporter
29-11-2019 00:07
Hvad de store gør, ved jeg ikke, men mindre webshops er typisk for nærrige til det, selvom det kan blive meget dyrere at køre på et bambus webhotel og derved miste ordre.

Men man kommer langt med caching, og det er helt afgørende på en dag som black friday. Jeg har en kunde med en webshop, hvor ca. 80% data er cached. Der er dog stadig selve checkout processen, og den kan trække tænder ud. Men her kan man, i hvert fald til PHP, også cache queries til databasen (object caching), så der skal laves så få queries som muligt. Selvom man kan nå langt med caching og optimering af queries skal der dog stadig muskler til bagved og helst noget cloud, hvor man kan skalere op efter behov.
ekud

#6

Semibruger
29-11-2019 00:21
Hvis man benytter f.eks. firefox med umatrix og lader være med at loade js på elgiganten's side, så kan man fint navigere rundt - hurtigt og responsivt.

Så det ser ud til at det er delvist syntetisk kø system de har.

Uanset hvad, så er det forkasteligt at et firma af den størrelse ikke har styr på deres web løsning, det er ikke lige frem fordi de ikke har kapital til at kunne investere. Man kommer langt med skalering og caching.
Gæsten

#7

Gæst
29-11-2019 09:01
En loadbalancer er jo ikke et magisk stykke software der bare gør en side hurtigere. Det kræver jo du har en ordentlig skaleringsgrad på dit system. Det samme kan siges om Cloud.
upz

#8

Monsterbruger
29-11-2019 09:26
Og derfor bør man flytte den type infrastruktur over til at være container based med teknologier som evt.

k8s
Openshift

Guru
29-11-2019 09:33
#8 - Det handler i langt højere grad om design og arkitektur end valg af teknologi.
Super Nørd
29-11-2019 09:45
Eksemplesvis kan Elgigantens kø system kan jo tildels også være baseret på at man ønsker at skabe en vis hype og at de måske har et begrænset antal vare som de ønsker at "den kunde der står først i kø" rent faktisk får mulighed for at købe.
upz

#11

Monsterbruger
29-11-2019 10:59
#9
Det kommer helt anpå hvordan man anskuer det, hvis du ikke kore container based, så er du i langt højere grad bundet af de valg der blev truffet ved udgangspunktet af den deployment man har valgt. Og skalerbarhed er I højere grad begrænset. Selvfølgelig kan man på sigt udvide evt infrastruktur, men slet ikke med samme smidighes og elegance.

Og dette er teknologien der giver mulighed for at benytte sig af sådanne en arkitektur.

Hvilket netop kommer til udtryk en dag som Black Friday, hvor man har brug for en dynamisk løsning, der skalaerne sig selv efter behov.
Guru
29-11-2019 15:53
#11 - Du skal stadig have en infrastruktur, nogle ressourcer til rådighed som dine ekstra containere kan eksekveres på. Containere eller ej, så er du i sidste ende begrænset af den infrastruktur du har (eller har råd til at købe/leje). Ekstra udgiften til dette, skal så helst stå mål med den eventuelle ekstra indtjening.

Min pointe er stadig at design og arkitekturen er vigtigere end om man putter noget i en container. Du kan putte et uskalerbart system i containere, uden du vinder noget ved det.
csbc

#13

Semi Nørd
29-11-2019 18:06
#12 Er spot on. Man er bedst stillet ved at tænke horisontal skalering ind systemet når det udvikles dvs. fra start.
v00d00

#14

Semibruger
29-11-2019 20:53
#10 Helt enig - de sidste år med BF og Cyber Monday har de ikke haft kø system.
Tror også det er noget de har lavet for kun at lave hype om der "udsalg"
Maxi Supporter
29-11-2019 21:02
elgiganten har bare skimtet på serverfronten!!!

BUY SOME THREADRIPPERS!!! :D
Maxi Nørd
29-11-2019 22:53
load balancering giver ikke magiske flere ressourcer
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner