• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Anden computer snak
  • 06-06-2003 · 09:16 105 visninger 32 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Forbruger garrenti?

    Af "Mojn King!" gæst
Skal man betale for at få en vare repareret hvis man stadigvæk har 1 års forbruger garrenti? Også selv om vare ikke blev repareret men blot testet af forhandleren?


Tak for hjælpen!

Junior Supporter
06-06-2003 09:21
Nej, det er forhandlerens ansvar/udgift at få varen til at virke igen.
palludan

#2

Gæst
06-06-2003 09:22
...og desuden er der pr. lov 2 års forbrugergaranti i dag! - så puds ham, king!
"Tak King!"

#3

Gæst
06-06-2003 09:23
Ok, det var lige det jeg ville hører... Mange tak for hjælpen!
Supporter Aspirant
06-06-2003 09:23
Ja, hvis produktet ikke er defekt så skal du, hvis det er defekt så skal du ikke.
Supporter Aspirant
06-06-2003 09:26
#2
Du har ikke 2 års garanti på det købte, du har 2 års reklamtionsret.
Man har kun garanti på et produkt hvis forhandler/producent giver dette.
Junior Supporter
06-06-2003 09:27
#2
nej, nej, nej der er ingen lov der giver garanti, til gengæld er der 2 års reklamationsret, hvis varen går i stykket før forventet.
Her et link, der forklarer begreberne:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/al.../
palludan

#7

Gæst
06-06-2003 09:31
udgangspunktet var da en reparation af et produkt! - har man så ikke 2 års garanti ??? Tilgiv min manglende viden, hvis jeg ikke har ret!!!
Ultrabruger
06-06-2003 09:35
hvis din vare koster under 500. er det meget svært at gøre noget.. da forbruger klage rådet. ikke stater "sager" på under 500. og hvis du selv var sikker på at varen ikke virkede ja nægt at modtaget den og lad være med at betale deres regninger. -som sagt kun ved vare på under 500 kr. det eneste du kan gøre er at give dem så dårlig reklame på div. forum's det er guld værd.

Jeg ser alt for tit at folk sender defekt ram ind. og de virkede ikke. firmaet erklære dem døde og sender dem til leverandør og de kunne sørme godt få dem til at virke. og så kunne det firma der testede dem i første omgang lige pludselig også få dem til at virke. og de sender dem tilbage. med en regning på 200. + porto. så der skal kan du ikke gøre andet end bare glemme dem, nægt din pakke og køb et andet sted.

til dem der mener at der er 2 år garenti på elektronik tager fejl.
der 1 år. og det første ½ er det virker. der skal firmaet bevise, at der var dig der ødelage varen. det næste ½ år. er dig der skal bevise at varen havde en defekt. og resten af garentien perioden. det vil sige 1 år. har du rettigheder til at klage over din vare..... så vores "nye" garenti regler er så meget ringere, end før de blev lavet om.









Junior Supporter
06-06-2003 09:36
#7 læs linket i #6
Maxi Nørd
06-06-2003 09:42
2 års garanti hjælper ikk hvis varen ikk er defekt. Hvis der derimod er det mindste i vejen så er det forhandlerens problem
Junior Supporter
06-06-2003 09:45
#8
Hvor har du læst om at der kun skulle være 1 års reklamationsret (det var det jeg regnede med du mente, da du skrev garanti) på elektronik?

Her er den forbrugerrådets letlæselige udgave af købeloven:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/al.../
Ultrabruger
06-06-2003 09:53
øhhh. lidt off tropic måske.

Men til "gør det selv manden"

virker din hardware ikke.
du vil gerne bytte. men er usikker på om den bliver bytet.
så har jeg her en lille opskrift.

1. tage en balje. hvori at din hardware passer.
2. plaser din hardware i baljen.
3. over hæld med vand til det tildækket. brug eventuelt demeniraliseret vand
4. plaser bajle med indhold i en micro ovn.
5. det skal så bage i ca. 5 sec.
6. lag din hardware op. og lad den tørre.
7. VÆR SIKKER PÅ DET ER TØRT.
8. indsend din defekte hardware. med en besked om (jeg har prøvet den i flere maskiner, og prøvet at udskifte alle dele)
9. afvent svar fra firma.
10. modtag et nyt skykke hardware
11. nyd dit nye legetøj...
:)

Jeg fratager mig ethvert ansvar, hardware kan muligvis tage skade under ...... bla bla bla bla.


hæ hæ.
Ultrabruger
06-06-2003 09:55
#11. der er 1 års garenti. efterfuldt af 1 års reklamationsret. det er den sidste der ikke er noget værd.
palludan

#14

Gæst
06-06-2003 09:57
#12 ... har prøvet det, men det var kun popcornene, der var færdige efter 3 min - hardwaren indeholdt ellers cookies !!
Junior Supporter
06-06-2003 09:59
#13
Er det den 6mdrs formodningsregel, du mener? - altså den hvor forhandleren står med bevisbyrden. Hvis det er, så gælder det alle varer. Ellers vil jeg gerne have du giver et link eller noget der beviser din påstand.
Købeloven er da blevet forbedret meget de sidste par år, før var der kun et års reklamationsret, hvor bevisbyrden var på købers side.
Ultrabruger
06-06-2003 09:59
#14... hæ hæ.....
og software smelter. :)
Ultrabruger
06-06-2003 10:01
#15. ja flot. og hvad det så lige der gælder efter det første ½ år.
Maxi Supporter
06-06-2003 10:02
I svarer jo allesammen noget forskelligt. Det ville nok være en god ide kun at svare i de tråde man er sikker i sin sag ellers bliver det et værre rod når 80% af svarene er forkerte. Jagson75 i #6 har ret i sin sag så glem lidt hvad de andre skriver Mojn King.
palludan

#19

Gæst
06-06-2003 10:03
#16 ....og jeg som troede, at det var MARSHMELLOWS !!!!!
Junior Supporter
06-06-2003 10:05
#13
Nu har jeg skimtet købeloven igennem (damn det er en drøj tekst) og der står umiddelbart intet om, at elektroniske varer har et års garanti - så man må formode de kører efter samme regler alle andre varer.

Lidt hyggelæsning - købeloven i al sin pragt:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_l...
Ultrabruger
06-06-2003 10:06
#18.
om det hedder reklamationsret eller garenti. kan komme ud på et fedt.. det er hvad der betyder og indebære.
Junior Supporter
06-06-2003 10:07
#17
1½års reklamationsret, hvor bevisbyrden er på købers side.
Super Nørd
06-06-2003 10:09
Lige min mening om at fuske med garantien. Hvis folk misbruger den sker der følgende ting i længden.

1. Priserne stiger for at kompensere folks misbrug af garanti ordningen.
2. Firmaerne nedsætter garanti perioden.
3. Eller også gør de begge dele.
Junior Supporter
06-06-2003 10:09
#21
Der er en væsentlig forskel, læs selv linket i #6.
Junior Supporter
06-06-2003 10:12
#23
Du har fuldstændig ret. Men så er der da trods alt reklamationsretten, som altid vil være der uanset hvad virksomhederne gør.
Ultrabruger
06-06-2003 10:13
#20. glem det. og læs hvad jeg skrev. og læg tallene sammen...
og undskyld jeg staver som en grim kælling. jeg har bare ikke drukket mine 2 kander kaffe endnu.

skal jeg oversætte.
jeg skrev at. ½ + ½ år. kan bruges. ok er du med ?
og det næste år. kan du få lov til at klage....

at klage. betyder at brokke sig over sin vare. og det er der at firmaet. bare siger ja ja. det er synd for dig. vi skal nok kigge på det..... og så lægger de på...



Ultrabruger
06-06-2003 10:15
#23 & #25..

Det var nu ment som pis.
Super Nørd
06-06-2003 10:18
#25
Ja, men det er kun i EU. Og derfor kan det betyde at firmaerne trækker sig ud af EU markedet, hvis de ikke kan tjene.
Ultrabruger
06-06-2003 10:24
#28 hvis du ved lidt om elektronik priser. aldså komponenter.
så prøv at gætten en pris på at lave fek.s. et bundkort. jeg vil højst sætte omkosningerne til 50 kr. pr. kort.

det er udviklingen der koster. og den skal de nok få ind igen.

Så den med at de trækker sig fra EU markedet. holder ikke.
Junior Supporter
06-06-2003 10:24
#27
Jamen så er vi jo enige trods alt;-)
Men du har ret - formodningsreglen er en seriøs forbedring af forbrugersikkerheden herhjemme, men derefter skal man have købt varen et ordentligt sted ellers kan der virkeligt gå ged i tingene.

Jeg havde købte en ny styrthjelm sidste år, men desværre gik luftindtaget i stykker i september. Jeg fik først kontaktet forretningen i januar med min reklamation, altså flere måneder senere. Der var dog ingen problemer - de betalte forsendelsen både frem og tilbage og de var lige ved at gi' mig en ny hjelm, da der gik næsten 14 dage for firmaet at reparere hjelmen. For som butiksejeren sagde "lortet skal sq' virke". Det er derfor jeg stadig køber hos Skjern MC i vestjylland selvom jeg bor på Amager nu.

Moralen er, køb hos en butik du stoler på.

Junior Supporter
06-06-2003 10:26
#28
Det er forretningen, der sidder på reklamationsretten - de kan ikke så nemt trække sig ud af EU (E-handel undtaget, naturligvis).
Ultrabruger
06-06-2003 10:32
#30. hæ hæ. vi skulle lige forstå hinanden.

jeg syntes bare ikke at vores "nye" garenti regler er skide meget bedre..

jo vi har 14 fortrydelses ret. det er den fedeste ting der er kommet til.
resten kan man diskutere.

enig med det med at finde det rigtige sted. og husk at der er en grund til at nogle firmaer har et lille blåt "e".

Hvis jeg skal opfordre til at hadle hardware så brug www.prcdata.dk de tester selv deres vare. og sender en ny til dig. før de sender det til leverandør. det spare man en masse tid ved... og de vil gerne bytte til en nyere vare. det er der ikke mange der gør... men men prcdata er lidt dyere end de andre. men god service koster. og så meget dyere er de heller ikke.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner