• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 16-11-2017 · 12:19 3400 visninger 48 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Komplett vil ikke betale alle pengene tilbage for ...

    Af Wallace gæst
Hej Hol,

Jeg vil lige forhører mig her, inden jeg svare tilbage på min RMA sag.

Sagen er den, at jeg for et år siden købte et gamer tastatur med lys i på tilbud til 699 kr. Normalprisen var vist lidt over 1000 kr.

Efter et år begyndte lyset i flere af tasterne at gå ud.
Jeg oprettede derfor en RMA sag og fik det sendt tilbage. Fik så en mail et par dage senere om, at de havde konstateret at tastaturet var defekt, og de ikke havde en identisk vare i deres sortiment. Jeg blev så bedt om at finde en anden enhed, der ville kunne fungere som erstatning.
Da jeg havde kigget sortimentet igennem og ikke har kunne finde noget, som ville matche mit gamle bare en smule, skrev jeg tilbage til dem og forklarede, at jeg ikke kunne finde noget der ville være interessant som erstatning. Derfor høre jeg dem af, om jeg så ikke bare kan få pengene tilbage og vente til der kommer noget på tilbud igen.
Det kan jeg godt, dog vil der blive trukket 100 kr. af de penge jeg skulle have tilbage pga. tastaturets alder, hvilket ham fra kundeservice kalder et "nyttefradrag". Dette har jeg dog aldrig hørt om, så jeg ville lige høre hvad Jeres erfaring er på området.

Mvh

Bruger
16-11-2017 12:30
Det er noget vrøvl fra deres side jf.

Når du handler med sælgere i EU, har du altid mindst to års reklamationsret. Konstaterer du mangler ved din vare senest to år efter, at du fik varen leveret, har du som forbruger ret til:

Reparation af fejlen
eller
Ombytning af varen til en ny tilsvarende vare

Er der væsentlige mangler ved din vare, kan du have ret til blandt andet

Et afslag i prisen (en del af købesummen tilbagebetalt)
Ophævelse af købet (hele købesummen tilbagebetalt)
Junior Supporter
16-11-2017 12:44
#1 +1 jep!!! Du har krav på det samme tastatur eller genaskaffelses prisen. Der er ikke noget der hedder slid når det er en reklamation.
Wallave

#3

Gæst
16-11-2017 12:48
# 1 + 2

Nej synes også det lyder ret mærkeligt, at der kommer afslag i prisen ved en reklamationssag.
Især når de bruger argumentet alder på noget der er lidt over 1 år gammelt.

Kunne forstå dem hvis jeg havde mishandlet det, men har altid behandlet mine ting pænt.
Skribent
16-11-2017 12:49
#3
Bare henvis dem til dansk købelov, og fortæl dem at den accepterer du ikke.
Wallace

#5

Gæst
16-11-2017 12:58
Hov, kan se han ikke havde skrevet nyttefradrag, men nytteafdrag. Men det bliver det vel ikke bedre af?
Skribent
16-11-2017 13:01
#5
Gør ingen forskel.
De skriver desuden i deres egne handelsbetingelser:

"Hvis din reklamation er berettiget (varen er mangelfuld), kan du enten få varen ombyttet, repareret, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængigt af den konkrete situation, og (rimelige) fragtomkostninger refunderes til dig."
Supporter
16-11-2017 13:04
Der e 2 ting i det her.

1. hvis de siger du kan få penge tilbage, så skal det være hele beløbet. Det er en reklamationsag. Er sådan set lige meget hvor meget det er brugt, så lang tid der ikke er lavet skader på det, der kan forklare hvorfor det ikke virker mere.

2. de kan give dig et tilsvarende produkt, og det kan de holde fast i. Derved kan du måske ende med noget du ikke ønsker overhovedet. disse sager er svære at vinde i retten og er for det meste ikke det værd.

Så du, står lidt midt i det hele her. Du kan sige jeg vil havde alt tilbage, men det kan også være de siger nej, så finder vi en anden vare til dig. De har givet dig en masse muligheder, men du skal også passe på med at de ikke tager fat i den lange ende og lukker muligheden ned, iht. dit ønske om at få penge retur.
Wallace

#8

Gæst
16-11-2017 13:10
#7

Men så er det vi kommer til at vurdere hvad der er et tilsvarende produkt. For det er jeg sådan set også interesseret i, men sagen er bare den, at de ikke har noget tilsvarende til prisen.

Det tastatur det drejer sig om er et corsair k95 vengeance, med cherry mx red taster.
Ultrabruger
16-11-2017 13:18
#8
Er det ikke sådan et her?
https://www.komplett.dk/product/910...#


EDIT: Så ikke du havde skrevet til prisen.
Giga Nørd
16-11-2017 13:19
#0 Spørg dem hvad de kan tilbyde som erstatning istedet, og kan de ikke tilbyde noget du er tilfreds med, så bed om at få hele beløbet tilbageført..

PS: Det er svenskere der har overtaget hele kundeservicen hos Komplett, så bær over med dem i og med at der er andre muligheder i Sverige end i Danmark.. Men hold fast på din ret til at få hele beløbet ud såfremt I ender med at det er den mest hensigtmæssige løsning :)

Mazies

#11

Junior Supporter
16-11-2017 13:21
#8
Som #7 påpeger, så mener du ikke de er tilsvarende, men det kan Komplett godt vurdere de er... Og den er meget svær at komme uden om.
Jeg kan f.eks. finde flere lignende keyboards i den prisklasse med cherry mx red på Kompletts side.
Nørd
16-11-2017 13:23
0# han blander svenske / norske regler sammen med de danske. nytteafdrag er ikke tilladt i Danmark.

Han kan kun fratrække hvis der er fysisk skade på produktet
Wallace

#13

Gæst
16-11-2017 13:35
#11

Jeg er bare ikke så meget for et nyt Corsair tastatur, da jeg er bange for at det næste måske får samme problem.

Nogle der kender til dette mærke:
https://www.komplett.dk/product/949...#
Skribent
16-11-2017 13:39
#13
Yeah, det er Kingston's gamermærke, HyperX. Fint mærke, kender ikke modellen.
Nørd
16-11-2017 13:40
#13 Det var et kendt problem på de gamle Corsair keyboards at led lysene døde. de har lavet dem om i de nye serier
Mazies

#16

Junior Supporter
16-11-2017 13:43
#13
Mig bekendt er Corsair betragtet som et af de bedste mærker inden for keyboards.
Ellers kunne du kigge på Ducky Shine eller Das Keyboard, men er ikke sikker på hvordan de er ifht. din prisklasse.

Men gør som #10 foreslår, bed dem komme med et par forslag til alternativer. For set ud fra dit keyboard normalt koster omkring 1000 kr, så er det jo svært for dem at finde tilsvarende til 700, så kan være du får mere ud af at lade dem kommer med forslag.
Wallace

#17

Gæst
16-11-2017 13:44
#15

Okay, så et tastatur som dette Corsair k70 rapidfire red, burde ikke være et problem?

https://www.komplett.dk/product/884...#
Junior Supporter
16-11-2017 13:45
#13 Kender det godt.. Jeg har netop RMA'et mit 3 Razer BlackWidow Chroma hos Komplett fordi de efter 6-12 måneder ud af det blå stoppede med at virke efter deres AUTOMATISKE firmwareopdatering.
Det lyder fuldstændig vanvittigt, men behandler altså mit hardware pænt og i og med min kæreste og jeg har ens setups, ville jeg jo nødigt skifte model, men nu har jeg altså fået nok.. Det er det 3 tastatur på 2 år som stopper med at virke - så nu er det nok med Razer.

Nu må vi se hvad Komplett siger til det.
Wallace

#19

Gæst
16-11-2017 13:48
#16

Jeg havde også tænkt at lade dem komme med forslag, men i den første mail, hvor tastaturet blev erklæret defekt, skrev han denne sætning med i mailen:
"Skulle prisen være højere end det du har betalt for den oprindelige ordre, kan du modtage en 30-dages mellemregning".

Så tror ikke meningen var at de ville lave en fin pris på et andet tastatur. For så havde jeg bare valgt det, hvis det var muligt.
Mazies

#20

Junior Supporter
16-11-2017 13:53
#19
Lad dem komme med forslag under alle omstændigheder.

Jeg havde samme situation med en Razer Mamba 2012 som gik i stykker, men de havde den ikke på lager og Razer Mamba Chroma kostede 2-300 kr mere. De endte med selv at foreslå en Chroma.
Nørd
16-11-2017 13:54
#17 Nej det er et af de nye. har også de nye Mx speed switches
Kanser

#22

Monsterbruger
16-11-2017 14:19
"Ombytning af varen til en ny tilsvarende vare" betyder ikke, at varen nødvendigvis skal koste det samme som den oprindelige vare. Du har krav på et tilsvarende produkt, hvad prisen er nu kan være underordnet.

Som andre skriver, så blander han vist lovgivninger sammen, hvilket man godt kan forstå når man sidder som kundeservicemedarbejder for flere lande på en gang.
Giga Supporter
16-11-2017 14:48
#18 OT: Hvor ville jeg ønske, at jeg havde en kæreste som dig!! xD. Min x var gamer. Min nye måtte jeg forklare 3 gange indenfor et par måneder hvordan hendes powerbank virkede... :s
Teaser

#24

Semi Nørd
16-11-2017 15:08
#17 Har selv det nævnte keyboard, og det er et dejlig keyboard.

Var selv igennem et RMA forløb hos Komplett omkring et Corsair keyboard.

Købte først et Strafe RGB hvor skriften blev slidt af. Fik det så ombyttet til et K70 RGB Lux uden problemer. Dette stoppede så med at virke helt efter en uges tid, hvorefter jeg fik det ombyttet til K70 Rapidfire som bare kører.

Så min oplevelse med Komplett og deres RMA forløb var nu ganske positivt.
Monsterbruger
16-11-2017 15:17
Det lyder helt fair. Du har brugt tastaturet i et helt år og får alligevel alle dine penge igen til et nyt, blot - 100 kr. Kan på ingen måde se, hvordan dette ikke er fair.
Skribent
16-11-2017 15:18
#25
Fordi det er mod dansk købelov?
Guru
16-11-2017 15:30
#25

Gjorde jeg med en asus bluray afspiller (pc) hos proshop, først nægtede den af afspille noget som helst efter jeg havde haft den i nogen måneder, så larmede den jeg fik via rma, jeg fik pengene tilbage og købte et dvd drev fra samsung hos proshop som virker som det skal (men larmer lidt).

Junior Supporter
16-11-2017 15:46
#23 Haha, det kan både være godt og ondt den anden vej også ;)

Det her er godt nok et gammelt billede fra vi flyttede ind, kablingen er selvølgelig lavet pæn, PC'erne er opgraderede og vi har begge fået større skærme, men man kan nogenlunde se hvordan det ser ud :)

https://i.imgur.com/gKFCLrI.jpg
Wallace

#29

Gæst
16-11-2017 16:17
Så har jeg fået svar da jeg bad ham om at uddybe "nytteafdrag"

"Nytteafdrag er ved en refundering der kan man se på hvor lang "nyttetid" man har haft ved et produkt, og der kan så vurderes at det ikke længere har samme værdi".

Jeg har bare aldrig hørt om dette. Er andre bekendte med det?

Skribent
16-11-2017 16:19
#29
Det er ikke et gyldigt udtryk at bruge i forhold til reklamationer i Danmark, tror måske at han forveksler dansk med svensk købelov, som Equinox var inde på.
Junior Supporter
16-11-2017 16:20
#29 Fortæl ham at der ikke findes nyttefradrag i Danmark og vær insisterende.
gæst

#32

Gæst
16-11-2017 16:21
Tilsvarende i denne sammenhæng betyder et nyt "corsair k95 vengeance, med cherry mx red taster". Hvis de ikke kan levere det, så skal du have det fulde beløb du har betalt tilbage.
Jeg ved ikke hvor folk får alle deres mærkelige ideer fra..

Der er mange sofajurister her som passende kunne læse følgende artikel skrevet på et sprog alle burde kunne forstå:
https://taenk.dk/raadgivning-og-ret...
Monster Supporter
16-11-2017 16:27
Du kunne prøve at kontake Corsair og hører dem ad.
For 1 1/2 år siden købte jeg, på tilbud til 800kr, et Logitech g930 i Elgiganten. Forleden knækkede den ene side. Jeg kontaktede Logitech med et billed og har idag modtaget et nyt g933. Det er sku da service.
Mega Supporter
16-11-2017 16:30
#33 Der adskiller Corsair og Logitech sig bare ret markant, da Corsair vil have man sender dem det defekte produkt på egen regning, før man modtager et nyt produkt. Så man er klart bedre stillet ved forhandler, medmindre man er ude over de 2 år.
gæst

#35

Gæst
16-11-2017 16:34
#29
Ja, det må være et norsk påfund. Informer den venlige mand om at når man driver butik i Danmark, så er det den danske lovgivning der gælder. Det er jo i bund og grund EU-lovgivning, så de har de samme love i Sverige. Man skulle tro at de vidste det, når to af de tre lande de driver forretning i er EU-lande..

#33
Reklamationer indenfor de første to år skal ske gennem forhandleren. Potentielt giver man afkald på nogle rettigheder ved at køre udenom.
Logitech er dog ret kendte for netop det du beskriver.
Jaller

#36

Junior Supporter
16-11-2017 16:47
Selv Apple ved det ved det med 2år reklamations ret, i hvert fald hvis man minder dem om det (bastards) og hvis de føjer sig.... så ved man at den er bulletproof... :D
Mega Supporter
16-11-2017 16:50
Det sælger her har prøvet på er, at få hevet lidt ind på gyngerne - hvad han måske mister på karussellen :)

Et firma vil helst sælge en lignende/anden vare, da de så kan få en fortjeneste ind på dette andet salg - hvis kunden efterfølgende køber et tastatur andetsteds. Det er et gammelt salgstrick :)

Så forhold dig til lovgivningen som før nævnt, da ovennævnte lignende "salgstrick" faktisk godt kan være til gode for begge parter - under andre salgsforhold :)
Chaos

#38

Semi Nørd
16-11-2017 16:54
Reklamation gælder vel kun ved fejler der var fra starten, ikke fejl der opstår senere. https://taenk.dk/raadgivning-og-ret...
gæst

#39

Gæst
16-11-2017 16:57
#38
Har du måske overvejet at læse det du selv linker til?

"En vare kan godt have skjulte fejl eller mangler ved købet, som måske først viser sig senere.
En fejl vil typisk have været til stede på købstidspunktet, hvis den ikke skyldes, at du har brugt varen på en forkert måde."
7430

#40

Nørd Aspirant
16-11-2017 17:08
de skal give dig samme vare eller noget bedre, og kan de ikke det skal det fulde beløb refunderes...
ToFFo

#41

Guru
16-11-2017 19:25
RIP Komplett. Der var engang de var min, og MANGE andre nørders foretrukne hjemmeside for hardware og andet elektronik indkøb. Ikke altid pga priser, men pga. den gode service, det fede fællesskab og events, samt tryghed ved RMA.

Men der er bare ikke penge nok i rent privatsalg, i Danmark. Der er simpelthen ikke kunder nok i butikken. Havde Komplett fortsat med CGL, RKL og TCOC ved roret, så ville det stadig være danmarks bedste webshop.

Shoutout til TCOC! Jeg ved han læser med! :D

Giga Nørd
17-11-2017 09:49
#42 Of course he is :)

Old times.... Rip det, du :)

Monster Supporter
17-11-2017 09:54
#2

Du udtaler dig om noget du ikke aner noget om. Du kan da heller ikke reklamere over dine bremser på din bil er slidte og du vil have nogle nye? det er netop her slidtage indgår.
Mazies

#44

Junior Supporter
17-11-2017 09:59
#43
Det er ikke slid, men en defekt han reklamerer for, så her er slidtage irrelevant.
Giga Nørd
17-11-2017 09:59
#43 Der findes umiddelbart ingen sliddele i et tastatur, som bremser fx er på en bil sammen med dæk/viskere osv..

Skribent
17-11-2017 10:01
#45
I teorien kan du godt slide en tast i stykker, og ikke ville kunne reklamere over det. Tænker selvfølgelig på selve belægningen, og ikke stiften, som burde kunne holde til det.
gæst

#47

Gæst
17-11-2017 10:39
#46
Man kan slide dem blanke, og hvis de er virkeligt dårlige kan man slide teksten af. Hvis sidstnævnte sker vil jeg mene man stadig har en sag, i hvert fald med et tastatur til 700 kr.
Voldsommere slid har jeg godt nok aldrig hørt om, og hvis det kan forekomme må der være tale om en produktionsfejl.
Monster Supporter
17-11-2017 10:45
#44

læs #2s svar så gir det mere mening for dig det jeg skriver
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner