• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 10-11-2015 · 13:59 2109 visninger 31 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Krav på ombytning af telefon?

    Af RaGe_22 Nørd Aspirant
Min søster har for få dage siden købt en Sony Z3 Compact igennem Call Me og det har nu vist sig at den har et par produktionsfejl, som i mine øjne, slet ikke burde være der. For det første, så hoppede klappen af gummibåndet (ved limningen), da hun ville lade den første gang og hun har været meget forsigtig. For det andet, så er der en lille lækage af lys, der slipper igennen, øverst til højre på fronten. Min søster meldte tilbage omkring fejlen 3 dage efter købet, hvor en medarbejder tilbød hende at den kunne blive repareret, hvor jeg så insisterede på at den skulle ombyttes evt. som en DOA eller gøre brug af fortrydelsesretten.. Hvad er hendes muligheder, hvis vi nægter reperation på den?

Kan man evt. køre udenom Call Me og henvende sig direkte til producenten?

Guru
10-11-2015 14:07
Hvis den er købt over nettet, er der - som jeg har forstået det - altid 14 dages returret.
Nørd Aspirant
10-11-2015 14:07
Selvom den har de mangler?
Superbruger
10-11-2015 14:10
Som #1 også nævner så hvis det er købt over telefonen/nettet så har hun 14 dages returret, selv hvis hun ikke har emballagen så har hun krav på at kunne returnere, dog må de godt opkræve hende for den manglende emballage.
Guru
10-11-2015 14:13
#2 Det er jo mangler, der allerede var til stede, da I fik telefonen. Og det er købs stedet, der har bevisbyrden, når produktet er nyt, så de kan ikke sige at skaden er forårsaget af køber. Eller det kan de godt, de skal bare kunne bevise det.

Så kan ikke se, at I ikke skulle kunne returnere den. Men kan selvfølgelig tage fejl.
Nørd Aspirant
10-11-2015 14:14
Hun har det hele til den endnu og den står som ny udover de fejl den kom med.
Ultrabruger
10-11-2015 14:15
#1
14 dages retur udfra pakken ikke er åbnet, kun få firmaer som køre fuld returret.

#2
Firmaet har krav på at gøre et forsøg på at lave den lige meget hvad, også selvom den i teorien ser defekt ud. Det er faktisk ret til at sende den til reparation 2 gange og først derefter kan du kræve dine penge retur. Problemet er hvis de laver fejlene og nye fejl opstår gælder denne regel ikke. Det skal være samme fejl den bliver indsendt de 2 gange.
Nørd Aspirant
10-11-2015 14:16
#4

Nemlig, det fortalte jeg os min søster, at bevisbyrden lå hos dem.
Amazon

#8

Gæst
10-11-2015 14:20
Du tager bare en kopi af denne side med ned til forhandleren.

http://taenk.dk/gode-raad/ombytning...
Ultra Supporter
10-11-2015 14:20
#6 Man har også ret til at åbne pakken, uden at returretten bortfalder. Grunden til at man har 14 dages returret ved nethandel, er at nede i butikken har man mulighed for at stå med produktet i hånden. Føle på det og prøve det af. Det har man ikke over nettet. Hvis man så ikke måtte pakke produktet ud var man jo lige vidt.
Semibruger
10-11-2015 14:22
Normalt bliver den slags oprettet som en DOA sag (dead on arrival)

Havde præcis samme problem med en Z3 som havde et hak i metalkanten da jeg pakkede den ud. Kontaktede callme og bad dem oprette en DOA på mobilen, de fremsendte en ny og jeg indsendte den gamle, efter modtagelsen af den nye telefon.
Guru
10-11-2015 14:22
#6 14 dages retur udfra pakken ikke er åbnet, kun få firmaer som køre fuld returret.

Passer ikke. Man kan også sagtens returnere en åbnet pakke, og kun i tilfælde af synlige brugsspor har salgs stedet ret til at nedsætte det refunderet beløb.

Firmaet har krav på at gøre et forsøg på at lave den lige meget hvad, også selvom den i teorien ser defekt ud. Det er faktisk ret til at sende den til reparation 2 gange og først derefter kan du kræve dine penge retur. Problemet er hvis de laver fejlene og nye fejl opstår gælder denne regel ikke. Det skal være samme fejl den bliver indsendt de 2 gange.

Kilde?
Semibruger
10-11-2015 14:35
I henhold til købeloven, er det dig som køber der vælger hvilken løsning der ønskes ved reklamation. sælger kan kun afslå dette hvis det medføre uforbeholdent store udgifter, og i tilfælde af reperation skal de ske uden den store ulempe for forbrugeren.

Det er ikke uden ulempe da produktet er nyindkøbt og fejlen opdaget og bekendtgjort for sælger inden for hvad anses for rimelig tid.
kiomis

#13

Giga Supporter
10-11-2015 14:47
Mange firmaer kører med DOA regler, hvor din telefon bliver udskiftet hvis du fejlmelder inden for 7-14 dage!
DOA=Dead on arrival
Ultra Nørd
10-11-2015 15:17
#12 <- Det han/hun skriver
Skribent
10-11-2015 15:30
#12
Hvor har du det fra det med at det ikke må være til ulempe? En reparation vil da for sin vis altid være til ulempe.
Semibruger
10-11-2015 15:58
#15

Det står skrevet i købeloven. Med større ulempe menes at reperation skal ske inden for rimelig tid.

Men da det ikke er rimeligt at reperere noget der burde være nyt, kan det derfor ikke kategoriseres som uden større ulempe. Derfor skal telefon/produkt ombyttes.
Semibruger
10-11-2015 15:59
#15

Man skelner mellem ulempe og større ulempe. Det vil altid være en ulempe. Det er derfor det er beskevet som større ulempe.
Nørd Aspirant
10-11-2015 20:46
Vil se om jeg kan gøre brug af fortrydelsesretten i morgen.
Nørd Aspirant
11-11-2015 13:33
Ringede til Call Me og gjorde krav på at få sagen behandlet som en DOA eller gøre brug af fortrydelsesretten, men medarbejderen bedte om 48 timer til at få sagen afklaret, som jeg synes lød underligt, da den jo bare skal byttes eller krediteres..
Super Nørd
11-11-2015 19:33
Lyder nærmest som en brugt mobil
Nørd Aspirant
12-11-2015 16:39
Ja, der burde ikke være så meget dikkedar når enheden er helt ny.
Nørd Aspirant
16-11-2015 14:37
De insisterer på den skal ind til reparation selvom enheden er helt ny.

Her er de fremsendte billeder:

https://billedeupload.dk/images/19d...

https://billedeupload.dk/images/j4H...

Burde jeg hive forbrugerklagenævnet med ind over eller sende den ind til reparation? De kan vel stadig være så flinke og bytte telefonen til en ny.

Monsterbruger
16-11-2015 14:45
Jeg vil råde dig til, at benytte returretten og købe en anden telefon. Jeg har også en Z3 compact, og fejlene hober sig bare op.

1) glasset på begge sider flækker uden årsag. Måske er den sat i spænd fra fabrikken eller noget, og jeg er ikke den eneste som oplever dette.

2) Den der gummiliste ved oplader stikket går løs. (Som I også har bemærket.)

3) Displayet bliver med tiden løst, og skal trykkes ind igen.

4) Jeg har gule pixel fejl i venstre side af skærmen. (Front skærm er ikke flækket, kun bagskærm, grundet punkt 1.)

5) Displayet kan ikke tændes igen mens der er en igangværende samtale, så den anden skal lægge på, ellers skal man sidde og fifle med det til man får det tændt.

6) AUX indgangen giver kun lyd til én side (Headset) Har prøvet forskellige headsets.


^ Mange af disse fejl er kommet med tiden, i starten var det en super fin og fed telefon, og Call Me's reparationscenter er lort at finde ud af, så jeg har ikke fået den sendt ind til dem over reklamationsretten.

Og nej, det er ikke skader som følge af forkert brug, tab el. lign.
Nørd Aspirant
16-11-2015 14:56
Kan de nægte fortrydelsesretten? Jeg har ikke tænkt mig at lade dem slippe med det her.
Skribent
16-11-2015 21:18
#24
I og med du reklamerer kan de godt slippe for den ja, da man ikke kan returnere et defekt produkt decideret.
Superbruger
17-11-2015 03:05
#0, jeg vil råde dig til at tage den over mail fra nu af. På den måde har du beviserne i orden, hvis det skulle være nødvendigt. Skriv en mail til dem, med hele hændelsesforløbet indtil videre, så der ikke er nogen tvivl.
Semi Nørd
17-11-2015 10:07
#22 Butikken har altid lov til at sende varen ind til service hvis de mener der kan være tvivl om hvordan skaden er opstået.
Også selvom du benytter returretten.
Nørd Aspirant
17-11-2015 15:54
Vi sender den ind og tager den derfra så :) De ender nok alligevel med at bytte den til en ny
Nørd Aspirant
23-11-2015 19:46
Der er kommet en ende på sagen. Klappen og skærmen er begge udskiftet tog ca. 2 dage.

Tvivler på telefonen er vandtæt mere efter de har udskiftet skærmen. Er mobylife's reparationer noget værd?
Skribent
23-11-2015 19:53
#29
Selve reparationerne er fine nok, tidligere erfaringer med dem som serviceværksted er noget helt andet. De har haft for vane at være ret svære at kommunikere med, men det arbejde de udførte var såmænd glimrende nok.
Tjalfe

#31

Gæst
23-11-2015 21:14
https://youtu.be/m0LMyT_mIbg du kan gå ind i service menu og teste om den stadig er vandafvisende. Jeg fik skiftet en front på min z3 hos mobylife og den er stadig vandafvisende.
http://www.recordere.dk/2015/09/son.../
Sony har trukket tilbage at den sku være vandtæt
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner