• Forum
      /  
    Software
      /  
    Generel software
  • 03-06-2015 · 16:21 3193 visninger 18 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • DirectX 12, hvad ændres?

    Af winedoze Ultra Supporter
Hej, nu har vi hørt så meget om at directx 12 udkommer og at det bliver såå godt.

Men hvad er det de ændrer ved det?
Er der nogen der kan forklare hvad directx gør generalt?

mvh

Junior Supporter
03-06-2015 16:24
Kan du ikke bare søge på "DirectX 12" på google også læse?
Elitebruger
03-06-2015 16:26
Der findes utallige artikler og video'er om det
Ultra Supporter
03-06-2015 16:28
Det kunne jeg godt, de er tit bare så tekniske at jeg ikke fatter dem.
zzup

#4

Junior Nørd
03-06-2015 16:31
Reducerer bla. strømforbrug, og giver et fps boost = evt performance boost :)

http://www.extremetech.com/gaming/1...


og her er en simplefisering:
http://www.littletinyfrogs.com/arti...
Ultra Supporter
03-06-2015 16:40
#4 tak :D
Mega Nørd
03-06-2015 17:07
Direct X er en API, der standardiserer kommunikationen mellem et grafikkort (hardware) og et computerspil (software). Hvad DX 12 gør, er laverer overhead på CPU'en (dvs. der bruges mindre cpu kræfter på at køre dx 12, ift dx11). Derudover kan dx12 bruge flere kerner på CPU'en.

Der er også visse nye teknologier, der følger med, men det er mere kompliceret.
Junior Supporter
03-06-2015 18:24
Så vil DirectX 12 give bedre performance i ældre/nuværende spil eller gælder det kun spil som er blevet optimeret til Dx12?
Guru
03-06-2015 20:13
DirectX er et abstraktionslag også kendt som en API. Det er et stykke softwarelag, som sørger for, at kode bliver afviklet ens på flere tusinde forskellige grafikkort og processorer. Det er limen, som sørger for, at udviklerne kan skrive meget abstrakt kode til en generel hardwareprofil, og få det afviklet korrekt hos flere millioner forskellige platforme.

Der er forskellige softwarelag i DirectX hver ansvarlig for deres del, men hvis vi ser bort fra dem, så styrer DirectX koden i et givent spil, og når den har sat koden op, som den skal efter dens regler, sender den koden videre til driveren, som så udfører den på CPU/GFX. Meget groft sagt.

Det fantastiske ved modellen er, at skidtet virker på tværs af mange års hardware og at den giver nem adgang til at skrive kode. Du kan arbejde i et hav af sprog, som alle bliver fortolket om til noget DirectX forstår. Barrieren for at lave kode er relativt lav, og du har mange sikkerhedsliner, som retter koden ud i de underliggende software lag i forhold til fejl og ydelse.

DX12 giver bedre mulighed for at springe et par af disse softwarelag over, og skrive mere direkte til hardwaren. Det giver i sagens natur flere muligheder for udviklerne og de færre lag og kodeoversættelse giver potentiale for bedre og hurtigere kode (lavere overhead).

Det betyder samtidig også, at udviklerne får meget mere ansvar. I DX11 sørger Microsoft igennem DX11 og NVIDIA/AMD/Intel igennem deres drivere for, at diverse mærkelige kodestumper bliver afviklet korrekt. De sætter nogle retningslinjer op, og tilpasser en del i driverne og API'en.

Det bliver interessant at se, når de store titler kommer ud. Så vil det ikke længere kun være AMD/NVIDIA, som får på puklen for driver problemer som i dag. Udvikleren også have en større andel i bugs og ydelsesudfordringer. Det er den detalje, som ingen rigtig snakker om. Drivere bliver på ingen måde ligegyldige, men når udvikleren skriver mere direkte til hardwaren, overtager de i sagens natur også mere af ansvaret.

Med det ekstra ansvar som udvikler i DX12 kommer der også større krav til udviklerne. De skriver ikke længere i et eller andet high-level sprog, og så lader Microsoft og AMD/Intel/NVIDIA om at få det ført korrekt over på hardwaren. Der er en grund til, at vi har en API som DX11. Den spænder over tusindvis af grafikkort og en milliard forskellige situationer og kodestumper.

Derfor har de også lavet en opdatering af DX11, så man kan fortsætte med at lave kode i den gamle model. Det bliver en tilføjelse til DX11, men er basalt set DX12 med flere softwarelag, som fortolker den abstrakte kode.

DX12 skulle gerne betyde mere variation i, hvad udviklerne finder på af finurlige teknikker. I stedet for at bruge API'ens løsning til motion blur, en Direct3D hardware-render, soft shadows anti-alising osv., så vil flere selv lave deres implementering efter det de ønsker. De skriver simpelthen deres egen render eller AA løsning. Det kommer også til at betyde, at kode kan afvikles mere effektivt (hurtigere), og specielt med lavere og mere effektiv udnyttelse af CPU'en, som var den store udfordring i DX11, hvor alt blev fortolket.

Så det svarer lidt til skiftet fra at være teenager og skulle leve under forældrenes regler og støtte til at blive voksen, hvor man kan og skal man meget mere selv. Super fedt og meget mere er muligt, men der er også et ansvar, der fører med. Håber det gav mening.
Semi Supporter
03-06-2015 20:29
Man kunne vel også kalde directx for en tolk imellem hardware og software, hvilket betyder at alt kode skal fortolkes og det er mere tidskrævende, hvor directx 12 giver mulighed for at omgå tolken og skabe en mere direkte kommunikation. Meget groft stillet op.
Semi Supporter
03-06-2015 20:30
What #8 said:

Og to sum it up: DX12 gør at spilproducenterne bedre han udnyttehardwaren til fulde, og at nogle af de software begrænsninger som DX11, havde, optimeres eller ændres.

Man kan sige at der er 4 ting;

Hardware

API (dx12)

drivers

Software(Spil)

Hvis EN af disse ting ikke er optimeret så lider alt andet :) Så DERFOR!
Ny på siden
03-06-2015 23:49
Det ser også ud til at de fleste af fordelene ved 12 bliver tilgængelige hvis du bare har en 4gen. Intel CPU og et GFX der ikke er oldnordisk.

http://www.extremetech.com/gaming/1...
Ultra Supporter
04-06-2015 00:27
Mange tak for svarene!

#8 skide godt forklaret! forstod det hele :)
Guru
04-06-2015 01:58
Kommer det til at have nogen negtiv effekt med gtx 970 og den halve gb sløv ram når Directx udkommer?

Hvis ikke nogen der har skrevet det skulle så vidt jeg ved kun virke med windows 10, men både på gtx 600-700 og 900 kortene
Semi Supporter
04-06-2015 12:17
#11 når de siger intel 4th gen, så mener de ikke selve cpuen, men igp. Haswell igp skulle have i hvert fald delvis dx12 understøttelse.

Så man kan sagtens sidde på fx en 2500k og udnytte dx12,så længe der er gpu understøttelse, fx gtx 970.
Guru
04-06-2015 12:47
#7 ?Stoferr
DX12 har ikke noget med spillet at gøre, hvis det ikke er blevet bygget ind i spillet så at sige. Det er et sæt regler for, hvordan man kan tilgå hardwaren, og som rent faktisk gør det i praksis, men hvis du har tilgået hardwaren i den gamle model, vil der ikke være nogle ændringer i spillet, når DX12 lander på din PC.

#13 gasolin
Det vil ikke have nogen betydning for den sidste del af hukommelsen. Udviklerne får mere frihed til selv at styre den del af hukommelsen, da de har meget mere kontrol, men det er også det.

I dag er det NVIDIA's driver der i samspil med rammen for f.eks. DirectX bestemmer, hvordan hukommelsen allokeres. Med DX12 får udviklerne flere muligheder for selv at lave en algoritme til det.

Driveren og API'en er stadig en medspiller/modspiller og sætter begrænsninger, men udviklerne får mere direkte adgang til at allokere hukommelsen som de vil. Både system hukommelsen og GFX-hukommelsen bliver mere tilgængelig, og systemhukommelsen er ikke længere den primære, de to bliver nemlig sidestillet.

I praksis får det ingen betydning i forhold til din bekymring. Du er ikke hæmmet af det i dag, og vil heller ikke være det i morgen.

Med hensyn til DX12 vs ældre kort, så er det ikke så sort/hvidt med understøttelse eller ej. Det er ved at være lang tid siden, at det har haft en særlig stor betydning, da GPU'er i bund og grund bliver mere og mere programmerbare. Selvfølgelig skal det supporteres, men der er bare ikke de store omvæltninger for hardwaren.
Guru
04-06-2015 16:01
Vil det groft sagt have mindre betydning om man har et f.eks gtx 780 med 3gb vram, 970 med 3.5gb eller f.eks et gtx 290 med 4gb vram hvor de ca alle er lige hurtige, men har forskellige mængde ram?
Redaktør
05-06-2015 14:28
Det er lige gyldigt i den her kontekst.

Mere RAM er altid godt, men det bliver først noget værd, hvis det bliver brugt. Så hvis du spiller i 1080p er der ikke så meget, som presser dig over de 3GB.
Maxibruger
05-06-2015 15:22
Så venter vi bare på spillene, der kører directX 12.............
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner