Forum
Test titel - / * ! " # ¤ % & / ( ) = nr 2
1
kan jeg åbne denne tråd + noget andet
0
Test titel - / * ! " # ¤ % & / ( ) =
0
Test 3 marts
0
Test tråd 2 tæller svar
0
Tråd 2 med billedee
1
kan denne tråd tælle svar
2
Test tråd med views
0
Test tråd ikke skjult
1
S: Test 2345
0
Test tråd context pool
3
med billeder
0
Test Artikel
0
test overskrift
0
Tråd med billede
1
test nyhed
2
Test tråd 2 til emails
10
test
0
Test test
2
Hjemmeserver for 2 personer udaftil
6
Internet problemer
7
MOZA Racing og Automobili Lamborghini Squadra Corse bringer Lamborghini DNA'et til sim racing
4
Kommentarer til dette kort?
56
Thomas tester en nyhed
29
Tester billeder
2
Stop Destroying Videogames (EU underskrift indsaml...
83
Husk at nulstille password for at logge ind
0
Dette er en test artikel
0
HJÆLP oplader til bærbar.
10
Minecraft Java Server problemer
1
Køb & Salg
S: RTX 5080
0
S: geforce
0
S: Test 2004
0
S: Test igen
0
S: Test salg 321
0
S: Test salg 123
0
S: Test salg. gemme billede i index
0
K: Test tråd til ret
0
S: Test salg
0
S: grafikkort
0
K: Thomas test
0
S: Test fra serveren
1
S: Test salg redirect
0
S: Salg med flere billeder
0
S: ASUS Z690
0
S: RTX 3080
0
S: RTX 5080
0
S: Test billeder
0
S: RTX 5090
4
S: Skrig sælges
0
Hol.dk's Uofficielle White/Black liste V3
2067
K: RTX 6090
2
S: Test tråd
0
S: vman bruger
4
S: Dell Monitor G2524H
0
S: Dell Monitor G2524H
0
V: PowerColor AX7990 6GBD5
11
V: b650m, 7600, 32GB D5, 6650xt, 1TB SSD
4
S: Alienware AW2723DF
4
K: intel 12-14 gen bundle, evt pc uden gpu
2
Forum
Test titel - / * ! " # ¤ % & / ( ) = nr 2
1
kan jeg åbne denne tråd + noget andet
0
Test titel - / * ! " # ¤ % & / ( ) =
0
Test 3 marts
0
Test tråd 2 tæller svar
0
Tråd 2 med billedee
1
kan denne tråd tælle svar
2
Test tråd med views
0
Test tråd ikke skjult
1
S: Test 2345
0
Test tråd context pool
3
med billeder
0
Test Artikel
0
test overskrift
0
Tråd med billede
1
test nyhed
2
Test tråd 2 til emails
10
test
0
Test test
2
Hjemmeserver for 2 personer udaftil
6
Internet problemer
7
MOZA Racing og Automobili Lamborghini Squadra Corse bringer Lamborghini DNA'et til sim racing
4
Kommentarer til dette kort?
56
Thomas tester en nyhed
29
Tester billeder
2
Stop Destroying Videogames (EU underskrift indsaml...
83
Husk at nulstille password for at logge ind
0
Dette er en test artikel
0
HJÆLP oplader til bærbar.
10
Minecraft Java Server problemer
1
Køb & Salg
S: RTX 5080
0
S: geforce
0
S: Test 2004
0
S: Test igen
0
S: Test salg 321
0
S: Test salg 123
0
S: Test salg. gemme billede i index
0
K: Test tråd til ret
0
S: Test salg
0
S: grafikkort
0
K: Thomas test
0
S: Test fra serveren
1
S: Test salg redirect
0
S: Salg med flere billeder
0
S: ASUS Z690
0
S: RTX 3080
0
S: RTX 5080
0
S: Test billeder
0
S: RTX 5090
4
S: Skrig sælges
0
Hol.dk's Uofficielle White/Black liste V3
2067
K: RTX 6090
2
S: Test tråd
0
S: vman bruger
4
S: Dell Monitor G2524H
0
S: Dell Monitor G2524H
0
V: PowerColor AX7990 6GBD5
11
V: b650m, 7600, 32GB D5, 6650xt, 1TB SSD
4
S: Alienware AW2723DF
4
K: intel 12-14 gen bundle, evt pc uden gpu
2
- Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Tågelygter - sigtbarhed - hvem får skylden
Af Team_CSC_Ulrik Semi Nørd
Hej alle sammen,
Jeg sidder lige nu og har en snak med en omkring tågelygter,
og vi har brug for jeres hjælp til at finde ud af et par ting:
1. Hvornår må tågelygten lovligt benyttes?
I dårligt vejr, dvs. tåge eller kraftig nedbør. Men siger loven noget om, hvor dårlig sigtbarheden skal være før man tænde tågelygten? I følge FDM, indeholder færdselsloven indeholder ingen definition af tåge eller kraftig nedbør. Men nogen steder bliver der sagt, at sigtbarheden skal være under 50m.
I så fald dette er tilfældet, hvordan vurderer du så som bilist i dårligt vejr, om sigtbarheden er under 50m.
2. Tågelygte er ikke lovpligtig, spørgsmålet er derfor:
Hvem får skylden, hvis det er tæt tåge under 50m, og fx jeg køre op i bagende på en bilist, fordi jeg ikke kunne se den, pga. bilisten ingen tågelygte har tændt, da bilen ikke har dette?
Personligt vil jeg mene, at det er den forankørende som får skylden, da det så vidt jeg ved i følge loven, er dit ansvar at have korrekt lygteføring. Hvilket betyder der er tale om ukorrekt lygteføring, hvis et uheld sker pga. ingen tågelygte.
3. Har du en bil med tågelygter foran?
I så fald ja, er du så en af dem der ulovligt køre med tågelygterne tændt, når vejret ikke er dårligt?
Jeg møder dagligt folk i klart vejr, som har tågelygterne tændt, og det er ulovligt, da de kun må benyttes i dårligt vejr. Jeg har tit tænkt om det er et bevidst valg, eller om folk slet ikke er klar over det. En ting er dog sikkert, det er træls da det blænder når vejret ikke er egnet til brug af tågelygter.
Mere om dette kan læses her:
http://www.fdm.dk/nyheder/sluk-de-f...
4. Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig? Jeg er godt klar over, at man ikke kan gøre det til en lov på ældre biler. Men ligesom man kan gøre det til lov omkring andre ting, at biler produceret efter fx. 2016 SKAL kunne dit og dat, kan man også gøre det lovpligtigt, at alle biler produceret efter fx. 2016 skal være født med tågelygter.
Hvilket sådan set ikke er et problemet, da de fleste, hvis ikke alle biler bliver født med tågelygter i dag.
Ser frem til at modtage jeres svar :)
Jeg sidder lige nu og har en snak med en omkring tågelygter,
og vi har brug for jeres hjælp til at finde ud af et par ting:
1. Hvornår må tågelygten lovligt benyttes?
I dårligt vejr, dvs. tåge eller kraftig nedbør. Men siger loven noget om, hvor dårlig sigtbarheden skal være før man tænde tågelygten? I følge FDM, indeholder færdselsloven indeholder ingen definition af tåge eller kraftig nedbør. Men nogen steder bliver der sagt, at sigtbarheden skal være under 50m.
I så fald dette er tilfældet, hvordan vurderer du så som bilist i dårligt vejr, om sigtbarheden er under 50m.
2. Tågelygte er ikke lovpligtig, spørgsmålet er derfor:
Hvem får skylden, hvis det er tæt tåge under 50m, og fx jeg køre op i bagende på en bilist, fordi jeg ikke kunne se den, pga. bilisten ingen tågelygte har tændt, da bilen ikke har dette?
Personligt vil jeg mene, at det er den forankørende som får skylden, da det så vidt jeg ved i følge loven, er dit ansvar at have korrekt lygteføring. Hvilket betyder der er tale om ukorrekt lygteføring, hvis et uheld sker pga. ingen tågelygte.
3. Har du en bil med tågelygter foran?
I så fald ja, er du så en af dem der ulovligt køre med tågelygterne tændt, når vejret ikke er dårligt?
Jeg møder dagligt folk i klart vejr, som har tågelygterne tændt, og det er ulovligt, da de kun må benyttes i dårligt vejr. Jeg har tit tænkt om det er et bevidst valg, eller om folk slet ikke er klar over det. En ting er dog sikkert, det er træls da det blænder når vejret ikke er egnet til brug af tågelygter.
Mere om dette kan læses her:
http://www.fdm.dk/nyheder/sluk-de-f...
4. Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig? Jeg er godt klar over, at man ikke kan gøre det til en lov på ældre biler. Men ligesom man kan gøre det til lov omkring andre ting, at biler produceret efter fx. 2016 SKAL kunne dit og dat, kan man også gøre det lovpligtigt, at alle biler produceret efter fx. 2016 skal være født med tågelygter.
Hvilket sådan set ikke er et problemet, da de fleste, hvis ikke alle biler bliver født med tågelygter i dag.
Ser frem til at modtage jeres svar :)
Der ikke så meget at sige. Hvis det ikke er tåget, skal de slukkes - hvis du har dem tændt uden det er tåget er straffen lava i kæften.
til 2:
Hvis tågelygter ikke er lovpligtigt, kan det vel umuligt være forankørendes skyld, hvis en bagfra kører ind i ham.
Så må det vel være billisten bag, der skal køre efter forholdene og forsvarligt.
Det var lige min første tanke.
Hvis tågelygter ikke er lovpligtigt, kan det vel umuligt være forankørendes skyld, hvis en bagfra kører ind i ham.
Så må det vel være billisten bag, der skal køre efter forholdene og forsvarligt.
Det var lige min første tanke.
2 du for skylden, idet det er dig der skal justerer din hastighed efter kørselsforholdene. Hvis du kører ind i en fordi det er tåget har du kørt for stærkt! det er det samme som hvis en forankørende pludselig blokkerer bremserne og du banker op i ham, er det din skyld da du ikke har holdt tilstrækkelig afstand.
Hvis du kører op i røven af nogen får du skylden. kort og godt.
Du skal tilpasse din fart til forholdene...dvs at hvis der er tåget skal du køre langsomt nok til at du kan nå at standse hvis der er noget på kørebanen...
Du skal tilpasse din fart til forholdene...dvs at hvis der er tåget skal du køre langsomt nok til at du kan nå at standse hvis der er noget på kørebanen...
#1
Som bilist har du altid et ansvar for, at holde god afstand til en forankørende bilist. Derfor vil bilisten foran dig aldrig kunne få ansvaret for, at du kører op i ham, medmindre han selvfølgelig laver en hård opbremsning, hvor det ikke er nødvendigt. Du skal som bilist altid køre efter forholdende og derfor er det din pligt, at sænke farten, hvis du mener sigtbarheden er så lav, at du ikke har mulighed for at se bilisten foran før det er for sent. Du skal derfor kun køre med en hastighed der ikke er hurtigere end at du kan nå at bremse ned før du rammer den forankørende bilist.
Håber det besvarede dit spørgsmål :-)
Som bilist har du altid et ansvar for, at holde god afstand til en forankørende bilist. Derfor vil bilisten foran dig aldrig kunne få ansvaret for, at du kører op i ham, medmindre han selvfølgelig laver en hård opbremsning, hvor det ikke er nødvendigt. Du skal som bilist altid køre efter forholdende og derfor er det din pligt, at sænke farten, hvis du mener sigtbarheden er så lav, at du ikke har mulighed for at se bilisten foran før det er for sent. Du skal derfor kun køre med en hastighed der ikke er hurtigere end at du kan nå at bremse ned før du rammer den forankørende bilist.
Håber det besvarede dit spørgsmål :-)
1. Den har du sådan set selv svaret på .. Men kan nævne at man også må bruge dem som kørelys, altså have dem tændt istedet for nærlyset, hvis du vel og mærke også har dine positionslys tændt.
Dog vil jeg mene at tågelygterne skal primært benyttes for at andre billister nemmere kan se dig, og når du så mener de har fået øje på dig, så kan du slukke dem, i hvert fald med de bagerste da de kan virke generende.
Det er faktisk kun i meget tæt tåge, samt mørke, at de forreste tågelygter kan virke som en hjælp til at se vejen, i dét at de normalt lyser længere nede ved vejbanen hvor tågen sjældent er så markant og kraftig, og derved kan give dig et bedre synsfelt, hvor tågen ellers nogen gange kan virke som et "spejl" på lyskeglen.
2. Tror endnu jeg har til gode at høre om en påkørsel hvor den forreste har fået skylden. Det er ikke for sjov at man har et ordsprog der hedder "Alt hvad der kommer bagfra, er gratis .."
- Lige i det tilfælde vil jeg tro at den forankørende vil få en bøde for ukorrekt lygteføring, og den bagerste vil få skylden for alt det andet. Manglende afstand er et og alt i disse sager ..
Om så den forreste billist kører helt uden lys, vil den bagerste stadig (i de fleste tilfælde) få forsikringsansvaret, netop pga. sigtbarheden gør at du skal holde det mere afstand, for "hvis" der nu pludselig holder en bil i din vejbane ..
3. Ja, det har jeg, og ja, jeg bruger dem indimellem som kørelys i klart vejr, da jeg kan spare lidt på mine nærlys pærer der er monteret med xenonpærer og derved er en del dyrere end normale halogenpærer.
- Men nej, har dem aldrig tændt i klart vejr, sammen med mine nærlygter. Personligt mener jeg dog SLET ikke at de blænder på samme måde som de fjolser som eftermonterer kinesiske xenonkits i deres lygter som ikke er beregnet til det, derudover slemt hvis de samtidigt er fejljusteret.
Kan lige nævne at det kræver et godkendt lygtehus (med DE linser), fuld aut. lygtejustering, samt lygtevask for at køre lovligt med xenon.
4. Er du sikker på det ikke er lovpligtigt at bilen skal være monteret med tåge baglygter? Det er trods alt de vigtigste for at minimere risikoen for sammenstød. De forreste er mere til din egen hjælp, og er/var faktisk før i tiden noget ekstraudstyr som man kunne tilvælge ved køb af ny bil. Dvs. en form for "luksus".
- I disse dage er bilen dog normalt født med det ..
Dog vil jeg mene at tågelygterne skal primært benyttes for at andre billister nemmere kan se dig, og når du så mener de har fået øje på dig, så kan du slukke dem, i hvert fald med de bagerste da de kan virke generende.
Det er faktisk kun i meget tæt tåge, samt mørke, at de forreste tågelygter kan virke som en hjælp til at se vejen, i dét at de normalt lyser længere nede ved vejbanen hvor tågen sjældent er så markant og kraftig, og derved kan give dig et bedre synsfelt, hvor tågen ellers nogen gange kan virke som et "spejl" på lyskeglen.
2. Tror endnu jeg har til gode at høre om en påkørsel hvor den forreste har fået skylden. Det er ikke for sjov at man har et ordsprog der hedder "Alt hvad der kommer bagfra, er gratis .."
- Lige i det tilfælde vil jeg tro at den forankørende vil få en bøde for ukorrekt lygteføring, og den bagerste vil få skylden for alt det andet. Manglende afstand er et og alt i disse sager ..
Om så den forreste billist kører helt uden lys, vil den bagerste stadig (i de fleste tilfælde) få forsikringsansvaret, netop pga. sigtbarheden gør at du skal holde det mere afstand, for "hvis" der nu pludselig holder en bil i din vejbane ..
3. Ja, det har jeg, og ja, jeg bruger dem indimellem som kørelys i klart vejr, da jeg kan spare lidt på mine nærlys pærer der er monteret med xenonpærer og derved er en del dyrere end normale halogenpærer.
- Men nej, har dem aldrig tændt i klart vejr, sammen med mine nærlygter. Personligt mener jeg dog SLET ikke at de blænder på samme måde som de fjolser som eftermonterer kinesiske xenonkits i deres lygter som ikke er beregnet til det, derudover slemt hvis de samtidigt er fejljusteret.
Kan lige nævne at det kræver et godkendt lygtehus (med DE linser), fuld aut. lygtejustering, samt lygtevask for at køre lovligt med xenon.
4. Er du sikker på det ikke er lovpligtigt at bilen skal være monteret med tåge baglygter? Det er trods alt de vigtigste for at minimere risikoen for sammenstød. De forreste er mere til din egen hjælp, og er/var faktisk før i tiden noget ekstraudstyr som man kunne tilvælge ved køb af ny bil. Dvs. en form for "luksus".
- I disse dage er bilen dog normalt født med det ..
Som andre har nævnt så er det dig der får skylden hvis du banker op bag i en der ikke har tågelygter. For du skal køre efter forholdene.
Jeg taler af bitter erfaring :)
Jeg taler af bitter erfaring :)
• 1.: Du har lært hvordan man holder korrekt afstand da du tog kørekort. Du benytter dig af vejens udstyr til at vurdere hvor lang en sigtbarhed du har. (Der står fine hvide kantpæle med 100 meters afstand langs de danske veje
• 2.: Det er DIN skyld. Du skal køre efter forholdene. Forholdene kan være yderligere forringet af, at de forankørende ikke har tågelygter, eller disse ikke er tændt - det er DIT ansvar at tage højde for det.
• 3.: Nej, det har jeg ikke og havde jeg, kørte jeg heller ikke med dem tændt. At nogle ikke følger reglerne.. Well. Jeg bliver ikke generet af det.
• 4.: Jeg ved det ikke.
• 2.: Det er DIN skyld. Du skal køre efter forholdene. Forholdene kan være yderligere forringet af, at de forankørende ikke har tågelygter, eller disse ikke er tændt - det er DIT ansvar at tage højde for det.
• 3.: Nej, det har jeg ikke og havde jeg, kørte jeg heller ikke med dem tændt. At nogle ikke følger reglerne.. Well. Jeg bliver ikke generet af det.
• 4.: Jeg ved det ikke.
Du får altid skylden for at køre op i en forankørende... Den forankørende kan højst få en del, hvis han uden rimelig grund fx bremser hårdt op. Men den bagvedkørende har altid størstedelen, hvis ikke hele skylden for ikke at holde nok afstand til den forankørende.
3. Har du en bil med tågelygter foran?
I så fald ja, er du så en af dem der ulovligt køre med tågelygterne tændt, når vejret ikke er dårligt?
Jeg har tidligere haft en bil hvor tågelygten i den ene side tændte når man drejede (og kørte under vistnok 30km/t) for at oplyse "der hvor man var ved at dreje ind" - rart ved f.eks parkering.
..shit, hvor var der mange der blinkede af mig (og tak for tanken :) fordi man holdt i et kryds og skulle til venstre, og de modkørende tænkte "du har tågelys på!" eller "dit ene tågelys virker ikke" eller noget.
Jeg har før kørt med de forreste tågelygter tændt f.eks på dårlige veje, i mørke. Det giver simpelthen mere lys "lige foran bilen" og jeg kunne nemmere se huller i vejen, osv.
I så fald ja, er du så en af dem der ulovligt køre med tågelygterne tændt, når vejret ikke er dårligt?
Jeg har tidligere haft en bil hvor tågelygten i den ene side tændte når man drejede (og kørte under vistnok 30km/t) for at oplyse "der hvor man var ved at dreje ind" - rart ved f.eks parkering.
..shit, hvor var der mange der blinkede af mig (og tak for tanken :) fordi man holdt i et kryds og skulle til venstre, og de modkørende tænkte "du har tågelys på!" eller "dit ene tågelys virker ikke" eller noget.
Jeg har før kørt med de forreste tågelygter tændt f.eks på dårlige veje, i mørke. Det giver simpelthen mere lys "lige foran bilen" og jeg kunne nemmere se huller i vejen, osv.
#10 Hvis du har tåbeforlygterne tændt efter mørkets frembrud er du en af dem der får sit navn på min voodoo dukke. Det er kamp irriterende at blive blændet når vejbanen er våd/fugtigt.
Angående 4 - så er det rigtige spørgsmål hvorfor man har lavet en lov der tillader at biler kører med baglygterne slukket. Folk glemmer at tænde dem, også i regnvejr.
Bagtågelygter er unødvendige i det danske vejrlig. De generer (blænder) mere end de gavner. Folk forstår ikke at bruge dem.
Tågeforlygter er rare, da de kan skyde under tågen.
Bagtågelygter er unødvendige i det danske vejrlig. De generer (blænder) mere end de gavner. Folk forstår ikke at bruge dem.
Tågeforlygter er rare, da de kan skyde under tågen.
#12 Tågebaglygter er ultra simple at bruge, kan du ikke se baglyset fra bilen foran, kan bilen bagved dig ikke se dine. Tænd tåge baglygten, gør så det samme med modsatte fortegn når sigten bliver bedre.
Skal da gerne indrømme jeg også får lavet service og andet på bilen i Tyskland og det selvom jeg bor på sjælland, men så kan fruen også få stillet shoppe genét.
#13 - Jojo, men det er åbenbart for svært for mange.
#11 som jeg skrev, har jeg nogle gange benyttet tågeforlygterne i specielle situationer.
Det betyder ikke at de "altid er tændt" eller at jeg generelt fraskriver mig min sunde fornuft som bilist.
Det betyder ikke at de "altid er tændt" eller at jeg generelt fraskriver mig min sunde fornuft som bilist.
#10 ->
Drejelys? Det er blevet mere mainstream (selv en VW Up! har det ..) og i vores tilfælde, er det indbygget i forlygten samt en separat pære. Kanon smart, dog primært i mørke da det lyser rigtig godt rundt omkring det hjørne man drejer til.
- Det blænder heller ikke da det lyser sidelæns.
Men ja, mange biler har det i tågelygten, og så ryger fidusen lidt, da lyskeglen på disse peger ligeud ..
Drejelys? Det er blevet mere mainstream (selv en VW Up! har det ..) og i vores tilfælde, er det indbygget i forlygten samt en separat pære. Kanon smart, dog primært i mørke da det lyser rigtig godt rundt omkring det hjørne man drejer til.
- Det blænder heller ikke da det lyser sidelæns.
Men ja, mange biler har det i tågelygten, og så ryger fidusen lidt, da lyskeglen på disse peger ligeud ..
#6 - "Men kan nævne at man også må bruge dem som kørelys, altså have dem tændt istedet for nærlyset, hvis du vel og mærke også har dine positionslys tændt."
Det plejer at koste 500 kr, jeg ved ikke om taksten er steget. Så ved jeg ikke hvor dyre dine xenonpærer skal være, før du sparer noget. Men politiet er ret uenig med dig om hvorvidt det er lovligt at bruge tågelygter som kørelys.
Det plejer at koste 500 kr, jeg ved ikke om taksten er steget. Så ved jeg ikke hvor dyre dine xenonpærer skal være, før du sparer noget. Men politiet er ret uenig med dig om hvorvidt det er lovligt at bruge tågelygter som kørelys.
Jeg tror, at den eneste situation, hvor den part, der påkører en bil bagefter, ikke får HELE skylden er, hvis det kan påvises, at forankørende har bremset meget hårdt op UDEN grund og i forbindelse med CHIKANE...
Ellers er det vist ALTID påkørende part, der får skylden - Det med korrekt afstand op til forankørende er VIGTIGT - Fatter ikke, at folk mener, at det er ok at køre 2-5 meter bag folk på motorvejen med 110 km/t - De burde prygles til døde med en våd avis...
Ellers er det vist ALTID påkørende part, der får skylden - Det med korrekt afstand op til forankørende er VIGTIGT - Fatter ikke, at folk mener, at det er ok at køre 2-5 meter bag folk på motorvejen med 110 km/t - De burde prygles til døde med en våd avis...
#18 ->
Læs hvad jeg skriver, kan bruges som kørelys sammen med brugen af positionspærene. Fik dog ikke lige nævnt det kun er i lygtetændingstiden, men det giver vel sig selv ..
§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
6.12 Kørelys
6.12.001 Generelle bestemmelser
(1)Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters op-
mærksomhed på køretøjet.
(2)Som kørelys kan anvendes
a)nærlyslygter,
b)tågeforlygter,
c)kørelyslygter eller
d)nærlyslygter med reduceret spænding.
(3)Anvendes
a)nærlyslygter eller
b)tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Lygter til markering = positionslys/pærer.
Derudover er taksten for den mindste bøde man overhovedet kan modtage, steget til 1000 kr ...
Til sidst kan jeg sige at Xenon pærer med D2S fatning som min bruger, kan koste op imod 900 kr. stykket.
Køber dem dog personligt i England .. Meget billigere.
Læs hvad jeg skriver, kan bruges som kørelys sammen med brugen af positionspærene. Fik dog ikke lige nævnt det kun er i lygtetændingstiden, men det giver vel sig selv ..
§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
6.12 Kørelys
6.12.001 Generelle bestemmelser
(1)Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters op-
mærksomhed på køretøjet.
(2)Som kørelys kan anvendes
a)nærlyslygter,
b)tågeforlygter,
c)kørelyslygter eller
d)nærlyslygter med reduceret spænding.
(3)Anvendes
a)nærlyslygter eller
b)tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Lygter til markering = positionslys/pærer.
Derudover er taksten for den mindste bøde man overhovedet kan modtage, steget til 1000 kr ...
Til sidst kan jeg sige at Xenon pærer med D2S fatning som min bruger, kan koste op imod 900 kr. stykket.
Køber dem dog personligt i England .. Meget billigere.
#20 ->
Tilføjer lige at det selvfølgelig kun er UDENFOR lygtetændingstiden, præcis som reglerne påpeger.
Ja, vi skal have lyset tændt 24x7 i DK, men lygtetændingstiden er fra solnedgang til solopgang. Uden for dette tidsrum kan man nøjes med kørelys, som altså kan være tågelygter og positionspærene/lyset.
Nu til dags er mange biler endda født med en anden type lys end nærlys, kaldet DRL (Daytime Running Lights), som tit er dioder/LED strips eller lign.
Tilføjer lige at det selvfølgelig kun er UDENFOR lygtetændingstiden, præcis som reglerne påpeger.
Ja, vi skal have lyset tændt 24x7 i DK, men lygtetændingstiden er fra solnedgang til solopgang. Uden for dette tidsrum kan man nøjes med kørelys, som altså kan være tågelygter og positionspærene/lyset.
Nu til dags er mange biler endda født med en anden type lys end nærlys, kaldet DRL (Daytime Running Lights), som tit er dioder/LED strips eller lign.
#0
Hvem får skylden, hvis det er tæt tåge under 50m, og fx jeg køre op i bagende på en bilist, fordi jeg ikke kunne se den, pga. bilisten ingen tågelygte har tændt, da bilen ikke har dette?
Færdselsloven:
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
Det er skrevet som den første paragraf efter definitionsafsnittet! Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at der både opstår fare for andre samt at det er uden hensyn til andre at blæse afsted i bil hurtigere, end man kan nå at bremse givet den sigtbarhed, der er. Der findes ikke nogen paragraf i Færdselsloven, der kan agere som ansvarsfritagelse med lamme undskyldninger a la "Jamen, de skulle jo have tændt deres tågelys!".
Hvad nu hvis det ikke virkede? Eller en bil var brudt sammen uden strøm/lys på vejen? Eller en bil ikke har tågelys? Eller der ligger en død ko på vejen?
Svaret giver da sig selv! Selvfølgelig er man selv ansvarlig for ikke at køre hurtigere, end man kan nå at bremse før en forhindring på vejen... om der er lys på den eller ej!
Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig?
I det tilfælde skulle det så også være lovpligt at bruge det. Skal politiet så pålægges at køre rundt i tåge og kontrollere, at folk husker at tænde og ikke mindst slukke for det igen?
Du spørger selv i OP om, hvornår det skal tændes/slukkes, så er det ikke rimeligt at antage, at flertallet af danskere er uenige om, hvornår det skal tændes/slukkes? Hvad hjælper det så at indføre en lovpligt om tågelys i bilen, hvis ikke folk kan finde ud af at tænde/slukke det?
Og videre: Hvis der bliver lovpligt til tågelys, så opfordrer det endnu flere idioter til at blæse afsted på motorvejen i tæt tåge og når de smadrer ind i en anden og slår folk ihjel, så siger idioterne:
"Personligt vil jeg mene, at det er den forankørende som får skylden, da det så vidt jeg ved i følge loven, er dit ansvar at have korrekt lygteføring. Hvilket betyder der er tale om ukorrekt lygteføring, hvis et uheld sker pga. ingen tågelygte."
Jep. Bare giv gas. Det må da være den andens skyld, at tågelyset bagpå havde en defekt pære. Men det skal da ikke forhindre nogen i komplet at ignorere deres personlige ansvar, men i stedet bare pege fingre af andre. Luk øjnene og giv bundgas, og piv senere over nogle paragraffer i retten.
Nogle gange.... suk!
Fik du i øvrigt politianmeldt manden, der sov i din kælder til politiet? Altså ham der selv skrev en besked til dig om at I havde glemt at låse jeres kælder, og han beklagede at være faldet i søvn pissestiv i jeres kælder?
Er det gået helt af mode at tænke, at man måske selv bærer en stor del af ansvaret, når noget går galt?
Hvem får skylden, hvis det er tæt tåge under 50m, og fx jeg køre op i bagende på en bilist, fordi jeg ikke kunne se den, pga. bilisten ingen tågelygte har tændt, da bilen ikke har dette?
Færdselsloven:
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
Det er skrevet som den første paragraf efter definitionsafsnittet! Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at der både opstår fare for andre samt at det er uden hensyn til andre at blæse afsted i bil hurtigere, end man kan nå at bremse givet den sigtbarhed, der er. Der findes ikke nogen paragraf i Færdselsloven, der kan agere som ansvarsfritagelse med lamme undskyldninger a la "Jamen, de skulle jo have tændt deres tågelys!".
Hvad nu hvis det ikke virkede? Eller en bil var brudt sammen uden strøm/lys på vejen? Eller en bil ikke har tågelys? Eller der ligger en død ko på vejen?
Svaret giver da sig selv! Selvfølgelig er man selv ansvarlig for ikke at køre hurtigere, end man kan nå at bremse før en forhindring på vejen... om der er lys på den eller ej!
Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig?
I det tilfælde skulle det så også være lovpligt at bruge det. Skal politiet så pålægges at køre rundt i tåge og kontrollere, at folk husker at tænde og ikke mindst slukke for det igen?
Du spørger selv i OP om, hvornår det skal tændes/slukkes, så er det ikke rimeligt at antage, at flertallet af danskere er uenige om, hvornår det skal tændes/slukkes? Hvad hjælper det så at indføre en lovpligt om tågelys i bilen, hvis ikke folk kan finde ud af at tænde/slukke det?
Og videre: Hvis der bliver lovpligt til tågelys, så opfordrer det endnu flere idioter til at blæse afsted på motorvejen i tæt tåge og når de smadrer ind i en anden og slår folk ihjel, så siger idioterne:
"Personligt vil jeg mene, at det er den forankørende som får skylden, da det så vidt jeg ved i følge loven, er dit ansvar at have korrekt lygteføring. Hvilket betyder der er tale om ukorrekt lygteføring, hvis et uheld sker pga. ingen tågelygte."
Jep. Bare giv gas. Det må da være den andens skyld, at tågelyset bagpå havde en defekt pære. Men det skal da ikke forhindre nogen i komplet at ignorere deres personlige ansvar, men i stedet bare pege fingre af andre. Luk øjnene og giv bundgas, og piv senere over nogle paragraffer i retten.
Nogle gange.... suk!
Fik du i øvrigt politianmeldt manden, der sov i din kælder til politiet? Altså ham der selv skrev en besked til dig om at I havde glemt at låse jeres kælder, og han beklagede at være faldet i søvn pissestiv i jeres kælder?
Er det gået helt af mode at tænke, at man måske selv bærer en stor del af ansvaret, når noget går galt?
#13 Ja det kommer så an på, hvor langt du kører fra bil #1 og hvilken afstand #3 har til dig :)
#22 enig i det meste.
og dog..
"Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig?
I det tilfælde skulle det så også være lovpligt at bruge det. Skal politiet så pålægges at køre rundt i tåge og kontrollere, at folk husker at tænde og ikke mindst slukke for det igen?"
Der er da også så meget andet lovpligtig, politiet ikke tjekker? Efter min mening burde tågelygter netop være en lovpligt, da det fremmer færdselsikkerheden?
og dog..
"Hvorfor i alverden er det endnu ikke blevet indført med lov, at tågelygter er lovpligtig?
I det tilfælde skulle det så også være lovpligt at bruge det. Skal politiet så pålægges at køre rundt i tåge og kontrollere, at folk husker at tænde og ikke mindst slukke for det igen?"
Der er da også så meget andet lovpligtig, politiet ikke tjekker? Efter min mening burde tågelygter netop være en lovpligt, da det fremmer færdselsikkerheden?
#24 Hvis folk bruger dem rigtigt, så ja.
Jeg har set farlige situationer, hvor folk ikke får slukket deres bag-tågelys igen. I tæt trafik, så er der så nogen, der ser tågelyset mellem de andre biler foran og træder på bremsen, fordi de tror, at folk foran dem bremser hårdt.
Generelt ville jeg sige, at alm. fornuft er vigtigere end regler. F.eks. at lære folk at justere hastigheden til efter forholdene i stedet for at køre for fuld gas og regne med, at andre følger en regel om at tænde for et tågelys.
Jeg har set farlige situationer, hvor folk ikke får slukket deres bag-tågelys igen. I tæt trafik, så er der så nogen, der ser tågelyset mellem de andre biler foran og træder på bremsen, fordi de tror, at folk foran dem bremser hårdt.
Generelt ville jeg sige, at alm. fornuft er vigtigere end regler. F.eks. at lære folk at justere hastigheden til efter forholdene i stedet for at køre for fuld gas og regne med, at andre følger en regel om at tænde for et tågelys.
Tågelygter må i dagtimerne bruges som nærlys dvs. Tågelys og positionslys.
Tågelys og nærlys er kun tillads i tåge.kræftig regn/sne.
Bruger det selv på min som nærlys i dagtimerne og om natten kører jeg også med dem tændt og tager chancen da man nemmere kan se dyr i vejkanten.
Tågelys og nærlys er kun tillads i tåge.kræftig regn/sne.
Bruger det selv på min som nærlys i dagtimerne og om natten kører jeg også med dem tændt og tager chancen da man nemmere kan se dyr i vejkanten.
Det er satme godt nok skræmmende du overhovet kan være i tvivl om vel der får skylden.
Det er jo altid den der påkører. Hvis du ikke kan nå at stoppe indenfor dit synsfelt har du jo kørt for hurtigt uanset om bilen foran har tågelygte eller ej.
Hvad hvis det var et sving og du kørte i grøften i tåge?
Er det så kommunen der har skylden fordi der ikke er lys i de hvide kantpæle?
Der findes kun et scenerie hvor du kan slippe for straf hvis du påkører andre og det er hvis de overtræder deres vigepligter og du ikke kunne nå at undvige eller bremse
Det er jo altid den der påkører. Hvis du ikke kan nå at stoppe indenfor dit synsfelt har du jo kørt for hurtigt uanset om bilen foran har tågelygte eller ej.
Hvad hvis det var et sving og du kørte i grøften i tåge?
Er det så kommunen der har skylden fordi der ikke er lys i de hvide kantpæle?
Der findes kun et scenerie hvor du kan slippe for straf hvis du påkører andre og det er hvis de overtræder deres vigepligter og du ikke kunne nå at undvige eller bremse
#20 - 0_0 What!? Jeg var personligt til stede i en bil, hvor chaufføren fik en bøde for at køre med tågelygterne tændt... Dvs. politiet har givet en bøde uden grundlag? Jeg tror bare han havde positionslys sammen med tågelygter, og ikke alm. kørelys.
Ovenstående skal ikke læses som om at jeg ikke tror på det du skriver - jeg er bare overrasket :-)
Ovenstående skal ikke læses som om at jeg ikke tror på det du skriver - jeg er bare overrasket :-)
#28 ->
Man skal ikke stole blindt på politiet, de kender heller ikke alle regler. :) (Selvom de burde ..)
Det er det samme med eftermonteret xenon, nogen kan man bilde noget ind, andre kender reglerne til punkt og prikke .. Færdselsbetjentene især.
Har han haft tågelygterne tændt sammen med positionslyset uden for lygtetændingstiden, så er der ikke grundlag for en bøde, men i alle andre tilfælde, så jo.
Man skal ikke stole blindt på politiet, de kender heller ikke alle regler. :) (Selvom de burde ..)
Det er det samme med eftermonteret xenon, nogen kan man bilde noget ind, andre kender reglerne til punkt og prikke .. Færdselsbetjentene især.
Har han haft tågelygterne tændt sammen med positionslyset uden for lygtetændingstiden, så er der ikke grundlag for en bøde, men i alle andre tilfælde, så jo.
#28 Som jeg læser Færdselsloven, så må man kun anvende tågelys i tåge eller stærk regn/slud/whatever der forhindrer udsynet i hht paragraf 33. Dertil må man uden for lygtetændingstiden erstatte nærlyset med tågelygterne i hht paragraf 33a. Men man må ikke have både nærlys og tågelys tændt samtidigt.
Hvis I har kørt rundt i lygtetændingstiden med tågelys (uden tåge el.lign.) så var det ikke lovligt. Umiddelbart ser det heller ikke ud til at være lovligt både at have nærlys og tågelys tændt samtidigt, med mindre det er tåget.
FDM (dog et år gammel artikel, men ser ud til at holde) har samme fortolkning af reglerne:
http://www.fdm.dk/nyheder/sluk-de-f...
Det er i øvrigt kun lovligt at tænde tåge-baglyset i tåge uanset om det er dag eller nat.
Hvis I har kørt rundt i lygtetændingstiden med tågelys (uden tåge el.lign.) så var det ikke lovligt. Umiddelbart ser det heller ikke ud til at være lovligt både at have nærlys og tågelys tændt samtidigt, med mindre det er tåget.
FDM (dog et år gammel artikel, men ser ud til at holde) har samme fortolkning af reglerne:
http://www.fdm.dk/nyheder/sluk-de-f...
Det er i øvrigt kun lovligt at tænde tåge-baglyset i tåge uanset om det er dag eller nat.