• Forum
      /  
    Hardware
      /  
    Bærbare Computere
  • 15-06-2012 · 08:38 1403 visninger 25 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • ASUS´ manglende service. Hjælp!

    Af Adrs Ny på siden
Hejsa!

Jeg købte for ca. et år siden en ny ASUS bærbar pc som skulle bruges til studie. Jeg købte denne efter flere anbefalinger og er også sikker på selve computeren er fin,

MEN!

Computeren har været sendt ind fire gange med den samme fejl. (Jeg sendte den hver gang ind uden at selv gøre for meget i at løse problemet, da det jo er en ny pc med garanti)

Hver gang kom den retur at nu var den lavet, men hver gang var den lavet på en ny måde(mærkeligt). Dog skete der hver gang igen og jeg sendte den ind på ny.

Nu er det 4. gang og de er endelig gået med til at give mig 80% af beløbet(kun 80% wtf?) eller sende en ny pc.

haps jeg tager den nye bærbar, og nu er der gået en måned med at bortforklare hvorfor jeg ikke har fået den nye endnu. Pt. er grunden at de venter på et batteri hvilket har taget de 3 af ugerne.

Jeg står nu tilbage med et års garanti på en ny bærbar jeg forhåbentligtsnart modtager og en rigtig dårlig smag i munden.
Gennem hele processen har jeg fået en(undskyld mig) ubrugelig service medarbejder der aldrig kan hjælpe. og har generelt fået rigtig dårlig service og kan åbenbart ikke få en ordentlig forklaring.

Mit spørgsmål til jer er:
Kan jeg gøre noget?
Får jeg noget ud af at gå til forbrugerstyrelsen?
Er der andre der har lignende erfaringer med ASUS?


Håber at finde nogle svar der kan hjælpe mig med at komme bedst muligt ud af denne meget meget triste sag.

Det kan nævnes Asus jo har en kontrakt hvor de har skrevet sig ud af det meste, så jeg er i tvivl om de har brudt nogle regler(det har de nok desværre ikke) Men det er godt nok mangel på service!

Adrs

#1

Ny på siden
15-06-2012 08:41
På forhånd tak for jeres tid :-)
HOL Moderator
15-06-2012 08:42
Har du sendt den til asus eller den forretning du har købt den ved?
HOL Moderator
15-06-2012 08:59
Da du har accepteret producentens ombytning er der desværre ikke så meget at gøre i forhold til dansk købelov. Hvis du har sendt den ind til ombytning gennem købsted eller dansk leverandør er det noget andet.
Adrs

#4

Ny på siden
15-06-2012 09:23
#2+3 Den er købt hos Føniks, men det har hele tiden være Asus jeg har snakket og sendet den til.

Her 4. gang sendte jeg den igen til Asus for rep. (selvfølgelig i håb om at få en anden eller pengene) og så fik jeg beskeden om at jeg kunne vælge 80% eller en ny pc og så har jeg pr. mail bekræftet at de gerne må sende en ny.

Hvis ikke jeg valgte en af de to muligheder fik jeg jo bare en defekt bærbar tilbage.
Adrs

#5

Ny på siden
15-06-2012 09:39
Det kan tilføjes at der i købeloven paragraf 79 står at ombytning skal ske inden for rimelig tid, og der er faktisk gået to måneder nu.
HOL Moderator
15-06-2012 09:42
#5 Købeloven dækker mellem dig og den butik du handlede i.
Supporter Aspirant
15-06-2012 09:46
Ja, men hvad er rimelig tid?
Jeg er meget glad for asus produkter, men deres support mm. er dårlig!
Jeg ventede 63 dage på min computer. 30 dage hvor de ikke kunne få reserve delen(fair nok) og yderligere 33 dage på at modtage min nye maskine.
Jeg følte godt nok at de mennesker der sidder i ASUS support eller mange af dem er totalt ligeglade med deres kunder og bare holder dem hen og venter på fyraften!
HOL Moderator
15-06-2012 10:08
#5 præcis som #6 skriver, så gælder købeloven mellem dig og Føniks, ikke mellem dig og producenten (som er tilfældet her), eller mellem dig og andre parter.

Så snart du laver en reparation eller ombytning direkte gennem producenten kan de trække den så længe de har lyst til, da du ingen rettigheder har som forbruger. De rettigheder frasagde du dig, så snart du valgte ikke at ordne reparationerne gennem forhandleren (Føniks).

Det er surt, men sådan er det: Reparationer gennem, forhandler = reklamationsret og rettigheder gennem købeloven.

Reparationer direkte gennem ASUS = ingen rettigheder.
Adrs

#9

Ny på siden
15-06-2012 11:09
#7 Det lyder som noget af de jeg også oplever, jeg ville bare ønske jeg kunne gøre noget, for at man kan drive virksomhed på den måde er mig en gåde.

8# I starten henvendte jeg mig til Føniks, men de sender mig jo bare videre til Asus da de iflg. de selv ikke kan gøre noget.

Jeg er ikke i tvivl om produkterne generelt er fine, men denne mangel på service vil jeg være ked af hvis de skal slippe med.
HOL Moderator
15-06-2012 11:12
Du må leve med den service asus giver dig eller have brugt fønisk, hvade du brugt fønisk kunne du bruge købeloven og fået en bedre service.
HOL Moderator
15-06-2012 11:15
#9 Føniks SKAL tage reparationen ind i følge dansk lovgivning. At de ikke selv kan udføre reparationen betyder bare at Føniks skal oprette reparationen hos ASUS når du har indleveret hos dem. Du har som forbruger KRAV på at kunne indlevere produktet til reparation hos den forhandler du har købt produktet hos. Du er som forbruger ikke påkrævet at tage direkte kontakt til leverandør/producent i forhold til reparationer.
Du er kun sikret af købelov ved at indlevere produktet til reparation hos forhandler/købssted. Ingen andre steder. Kun der er du dækket ind af at reparationen eller ombytningen skal ske inden for rimelig tid, og at der er X-antal reparationsforsøg.

Desværre er det her med at Fønisk skubber ansvaret fra sig netop den erfaring jeg har med dem og derfor jeg aldrig har handlet med dem.
Adrs

#12

Ny på siden
15-06-2012 11:21
Okay, så er jeg da blevet så meget klogere.

Men tror stadig jeg vil prøve at give forbrugerstyrelsen et kald, blot for at høre hvad de har og sige til sagen.

Tak for hurtige og gode svar, hører stadig gerne fra jer hvis der er nogle der har prøvet noget ligende.
Phasio

#13

Ultra Supporter
15-06-2012 11:30
Hvilken bærbar var det?
Adrs

#14

Ny på siden
15-06-2012 12:00
#13 Det er en Asus U31JG
Supporter Aspirant
15-06-2012 12:03
#12 Jeg har i øvrigt givet dig en lille kommentar, ved ikke om du kan bruge den til noget:

http://www.hardwareonline.dk/traad....
Adrs

#16

Ny på siden
15-06-2012 12:29
#15 For at samle det her, så ja jeg er nok et løsgående missil (for at bruge dine ord). Men det er bare ikke en måde at drive forretning!

Det er ekstremt frustrerende at ringe til en kundeservice der ikke kan sende en videre eller gøre noget som helst. Men det er selvfølgelig Asus´ måde at slippe for at bruge for meget tid på kunderne.

Som jeg nævner flere gange vil jeg ikke stille spørgsmål til deres produkt, men den ikke eksisterende service ville jeg meget gerne at de bliver gjort opmærksom på.
Elitebruger
15-06-2012 12:33
#16
Du kan brokke dig alt det du vil, og ikke op nå noget. - Du kan stoppe med at købe deres produkter i demonstration, men de er da ligeglade om din mister så lille en omsætning.
Guffe

#18

Supporter Aspirant
15-06-2012 12:42
#11
Da jeg ringede til Komplett der hvor jeg købte min laptop, sagde de at JEG skulle kontakte Asus.
Vi kan ikke gøre noget, sagde Komplett.

Siger du at de tog røven på en, fordi man ikke vidste bedre?
HOL Moderator
15-06-2012 13:11
#18 Ja, som dansk forbruger skal du kunne sende produktet til reparation hos købsstedet og dette uden at det koster dig noget (her snakker vi kun om fragten ved indsendelse). Hvad der sker med produktet derefter er for så vidt ikke dit problem, så længe du har det retur i repareret stand inden for rimelig tid.

Man er faktisk rigtig godt stillet som forbruger i Danmark, hvis man altså kender sine rettigheder. Hvis ikke ender man med at blive skidt på, ligesom I er blevet i denne tråd. Som dansk forbruger er du som sagt ikke påkrævet at skulle have nogen som helst kontakt med leverandør eller producent. Det bliver sagt gang på gang i programmer som Kontant, Basta o.l. og alligevel falder folk i når de så selv skal sende deres produkt ind.
Eneste grund til at forhandlerne siger "Vi kan intet gøre" er for at lette det for dem selv. Det kan godt være at producenter som ASUS o.l. beder forhandlerne om at henvise kunderne til dem direkte, men det kan man som dansk forbruger bede dem "stikke skråt op", da du som forbruger kun er påkrævet at sende/indlevere den til forhandleren, og intet andet.
Guffe

#20

Supporter Aspirant
15-06-2012 13:45
#19
Tak for info, det kan jeg og andre kan bruge til noget. For at være helt sikker, skal man nok finde paragrafen hos forbrugerrådet?, så man evt. kan bevise det overfor den pågældende forretning.
Når det så er sagt, hvad kan vi bruge det til?
I mit tilfælde, ville jeg kunne få pengene tilbage fra Komplett, da der var gået 63 dage, eller hvad siger loven til det? Jeg tænker på tiden hvor varen er til rep.
Er der en lov der siger, varen skal tilbage inden xx dage, OR ELSE ?
HOL Moderator
15-06-2012 13:50
#20 Forbrugerklagenævnet/styrrelsen har kun en fortolkning af købeloven til fobrugerens fordel (sjovt nok). Forbrugerklagenævnet er ikke en dømmende instans og kan kun komme med henstillinger til firmaerne, som de så kan vælge at rette sig efter.

Som kunde der har ordnet det hele direkte hos ASUS er der ikke noget i kan bruge alt det her til. Komplett er ikke berettiget til at give dig pengene tilbag fordi ASUS er lang tid om en reparation. Kort sagt du sidder med håret i postkassen (ligesom forbrugerne uden for Danmark gør i samme situationer). Derfor er det godt at sende skidtet til reparation gennem forhandleren, så man beholder sine rettigheder.
Supporter Aspirant
15-06-2012 13:51
#16 Ikke noget ondt i det, jeg forstår godt, at du er et løsgående misil, jeg gør det samme selv. Og i det lange løb bliver det et problem for asus, især hvis de vil slå deres navn ned på det der er bedre. Og det bliver omfattende for dem at have sådan nogle som os i administration. Det jeg mener er så, at jeg tror ikke 80% har været en dårlig pris for dig, tage hvad du kan bruge pengene på, her et år senere. Og de kunne jo få en tilfreds kunde ud af det, og lagt låg på den sag. Med det vil jeg sige, kontakt dem igen, og fortæl dem at ventetiden syntes du der går ud over det rimelige, lad os slå en handel af i stedet.

pclager gav mig muligheden for selv at vælge, da jeg så kunne springe et led over, og spare tid.
Kontorlinjen fortalte mig, at jeg da heller ikke gik til mercedes for at få repareret min ford? Jo det gør jeg da, hvis mercedes sælger mig en ford!!! Han gik heldigvis på ferie, tror jeg han trængte til, og jeg fik fat i en der var interesseret i at hjælpe mig, og passe sit job.

Jeg tror let man støder på de attituder, hvad angår både forhandler, og producenter. Man må jeg bare forsøge at håndtere dem korrekt...

Hvad de så får ud af det, er løsgående missiler. På asus n56 tråden, beskriver jeg samle sjusk på min maskine(det fortsætter jeg med på internationale sider, hvis ikke de håndtere det). En anden bekendtgøre at han oplever det samme, men syntes ikke han vil gøre noget ved det. Jeg dokumentere det, og folk giver mig medhold, send den ind, det er noget bras. Den anden med samme problem begynder at overveje det samme.
På et tidspunkt bliver det lettere for asus at lave det ordentlig fra starten af, i stedet for at satse på at største delen accepterer det. Men det er så spørgsmålet om nok presser på, for ordentlig service, og om der er bedre alternativer, for ellers vender man jo tilbage til det bedste af et dårlige :-D
Guffe

#23

Supporter Aspirant
15-06-2012 14:01
#22 Nice
#21 Den er jeg med på. Jeg kan ikke gøre noget nu, men hvad havde jeg som rettighed hvis jeg havde smidt den ind til Komplett? Det er det jeg vil frem til.

Hvilken bedre service, rettighed mht. reparationstiden, penge tilbage osv osv.

Tak for gode svar anyways
HOL Moderator
15-06-2012 14:05
#23 Så snart du smider den ind via Komplett er du under dansk købelov og skal have produktet tilbage fra reparation inden for rimelig tid (hvilket i forbrugerklagenævnets øjne er inden for 21 dage).
Guffe

#25

Supporter Aspirant
15-06-2012 14:21
Den var den jeg ledte efter.
21 dage, woow.

Tnx!
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner