• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 02-10-2023 · 11:48 1595 visninger 17 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Ved du noget om biler? Så hjælp!

    Af melchi0r Super Supporter
Jeg kørte min søn i vuggestue i morges, og efter et kvarters kørsel, hvor vi holder stille i et kryds, begynder bilen pludseligt at hyle helt vildt. Som om, det kommer fra en rem. Jeg gasser op, og hyletonen bliver endnu værre, men forsvinder efter 4-5 sekunder, og har ikke hørt den siden. Jeg kørte 50km efterfølgende uden nogen hyletone. Hvad kan det være? En kilerem er vel når man starter motoren? Kan det være tandremmen, eller burde hylen så fortsætte? Håber nogen kan hjælpe :)

Guru
02-10-2023 11:53
Har din bil en kilerem?

Har du åbnet motorhjelmen og kigget ned i motorrummet?
Guru
02-10-2023 12:03
Prøv evt. forummet på Bilgalleri.dk - Der er mange mekanikere derinde.
Monster Nørd
02-10-2023 12:09
Det ville være en super god ide hvis du skrev hvilken bil du har...

Man ja, det lyder som en kilerem der skal skiftes: https://www.youtube.com/watch?v=jPQ...
Super Supporter
02-10-2023 12:10
Hov, det glemte jeg sgu. Det er en Ford Focus stc TDCi fra 2012. Jeg jar før haft biler med løse kilerem, men det har altid været ved startup at den har larmet
Guru
02-10-2023 12:15
Måske vandpumpen der er ved at stå af.
Monster Nørd
02-10-2023 12:59
Var lyden det samme som når en bil der skal have skiftet kilerem ?

Har bilen start stop?
Evt lav lige et visuelt check af den :D
Ny på siden
02-10-2023 13:02
Lyder som en slidt V-rem som evt. driver generatoren, aircon, servopumpe m.v. Når remmen er slidt giver det lejlighed til at remmen glider i sin bane, og det resulterer i en høj pivelyd. Stram remmen eller endnu bedre, skift remmen.

En tandrem hyler ikke. Den kan ikke glide, idét remmen har tænder. Der sidder et leje i en vandpumpe som måske kan hyle en smule, men den lyd fortsætter, når først den er begyndt.
Junior Nørd
02-10-2023 13:49
Som allerede skrevet, så op med kølerhjelmen, og pres en finger mod div. remme for at se, om en af dem "hænger" lidt lige som en slap cykelkæde' - selvf. UDEN motoren kører, da hol ikke godtager mistede fingre som RMA grundet div. råd :)

Og som skrevet glider tandremme normalt kke - de knækker og koster tit kroner.
Guru
02-10-2023 13:55
Bare et far-tip..

Du har checket at det ikke bare var Junior der havde tabt sutten?

:D

Sorry - mit bedste bud er at ringe til dit nærmeste Ford-værksted. Det virker ikke som om du er nogen mekaniker-haj (samme her...) og så kan det hele blive lidt svært at gennemskue. Hvad er en "løs" rem? Hvilken af dem er det? Man aner jo ikke hvor løs den var før, f.eks...

Menal'så - gode tips allerede. Worst case, så ring til et værksted. De fleste jeg har stødt på har været ret flinke til at hjælpe. De kender deres biler, og kan ofte "snævre det ind" for dig. Også uden du skal forbi og have penge op ad lommen.
jbred

#10

Ultra Supporter
02-10-2023 14:16
Min dyt kan finde på at gøre det hvis jeg kører igennem en stor vandpyt, det er remmen der bliver våd og piver som lidt vådt gummi.
Guru
02-10-2023 15:11
Det kan også være lejerne i generatoren.
Mega Supporter
02-10-2023 15:16
Løs multirem, eller en vandpumpe der ved at sætte sig - er vandpumpen aldrig skiftet er det et godt bud, med så gammel en bil ;-)
Semibruger
02-10-2023 15:50
Som nævnt længere oppe i tråden, er det der kileremmen, der er blevet våd. Og som også nævnt længere oppe i tråden, kan tandremmen ikke hyle. Jeg er mekaniker og jeg vil råde dig til at lade være med at søge hjælp på bilgalleri.

Du har ikke mere at være bekymret for.
Junior Nørd
02-10-2023 16:05
Well - en rem uden tænder, der hænger, er altid for løs. Hvis man ikke selv kan stramme den op, eller skifte den siger det jo sig selv, at man kører til en mekaniker. Ikke alle har lyst til, hvad det ellers ofte er en nem lille operation, hvis man skal stå på en vej med div. former for trafik som biler/busser/el-himstregimser/husdyr etc.

Utroligt hvor nemt en problemstilling ofte kan løses på forholdsvis kort tid bare med en svensknøgle/skruetrækker etc.Især når man tænker på, hvad en regning kan udvikle sig til ved mekanikeren, der nærmest med garanti, finder flere andre "manglende" ting oven i hatten - udover selvf. miljøafgift, bortskaffelsesafg. osv.. suk..

Har selv haft 19 biler i min tid, og kørt i langt over 100 forskellige, så har set, hørt, prøvet det meste. Er forøvrigt udlært ved Volvo for en trillion år siden, hvor jeg bla. kørte de forskellige modeller mellem afdelingerne i byerne. :)
Sozadk

#15

Monsterbruger
02-10-2023 19:27
Det lyder som en v-rem der er ved at være træt, hr selv kørt med en golf 2 hvor remmene konstant sprang, det endte med at jeg altid kørte rundt med et par ekstra remme i bilen, efterhånden tog det mig kun fem minutter at skifte den i vejsiden, har også kørt med bindegarn fra halmballer i stedet for en rem, det holder Ca. 20km :-)
Bruger Aspirant
03-10-2023 09:47
Hvis det ænder sig i forbindelse med forøgelse af omdr. så tyder det på en rem, der er ved at være træt. Medmindre du har en generator eller AC-kompressor der er ved at være lige så træt.

Nu har jeg selv rigtig mange år ved autoriseret, men har mange bekendte der driver rigtig gode lokale værksteder. Det er desværre bare kun de dårlige folk fremhæver, og så slår os alle over en kam. Ærgerligt. :-)
Guru
03-10-2023 10:00
kan også være et omløber hjul,som styre rem,det kan tage skade af fugt over tid
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner