• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 21-04-2022 · 18:14 1517 visninger 31 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • PHEV og Clever abb

    Af TombStoneDK Monsterbruger
Hey,

Jeg står og overvejer at bytte min nuværende bil til en nyere model der lige er kommet på gaden. Den primære årsag er at bilen jeg har nu, kører omkring 10-11 km/l hvor den nye model er PHEV med rækkevidde på 70km - hvilket nok er 50 km realistisk. Men rigeligt til at dække transport til og fra arbejde.

Jeg kan så få et clever abbonement med egen ladestander til 369kr i måneden (195kr i midlertidigt el pris tillæg) og så er der en tilbagebetalings funktion fra clever.
Jeg læser at Clever i Q1 2022 har tilbagebetalt 220 øre pr kwh/t, men min pris har været 297 øre pr kwh/t ved Norlys uden abb og transport udgifter.
Det er et tab på 77 øre pr kwh/t.

Bilen står til at køre 169wh/km på el, men hvordan er regnestykket hvis jeg vil regne ud hvor meget 1 km koster mig ved et Clever abb?
Er der noget jeg helt har misforstået måske?


Venlig Hilsen

Junior Nørd
21-04-2022 18:18
Clevers tilbagebetalingssats er INCL afgifter og transport, så hvis du betaler 297 uden afgifter og transport, så er forskellen væsentligt større end de 77 øre/kWh
Monsterbruger
21-04-2022 18:22
Se bort fra min transport post, den er ink. begge steder. Altså den er med i Norlys prisen og i tilbagebetaling fra Clever.

Prisen fra clever er selvfølgelig også om natten og prisen fra Norlys er gennemnitspris.
Guru
21-04-2022 18:32
0#

For det første giver en Pluginhybrid ingen mening - Det er nok noget af det dummeste der nogensinde er blevet lavet - blot en lille smule eksempler:

https://www.inputmag.dk/plugin-hybr.../
https://www.information.dk/indland/...
https://pro.ing.dk/mobilitytech/art...

Dobbelt så meget der kan gå i stykker, sviner af h*** til osv.

Så var det måske i virkeligheden bedre blot at købe en ren fossilvogn hvis en ren elbil ikke ønskes pga. ubegrundet "rækkevidde angst", anden overbevisning eller budget.

Ift. priser på de forskellige ladeløsninger kan du se en ret så fin oversigt her:

https://ladepris.dk/
BOFH
21-04-2022 18:35
En phev der er opgivet til at bruge 169 wh pr km kører 5,9 km på en kWh strøm (1000 / 169). I praksis kører den nok nærmere 4 km pr kwh.

Så gfir at regne din pris ud tager du antal km du regner med at køre på strøm divider med de 4 realistiske km så har du antal kWh du skal lade. Det tal ganger du med din elpris fratrukket refusionen fra clever. Feks 200x77 = 144

Endeligt lægger du de 144 til de 369 og 195 og så har du din totalpris.

Men når det er sagt, hvorfor ikke købe en rigtig elbil med det samme? Du kan jo lade hjemme og lader til at have et relativt begrænset behov
Monsterbruger
21-04-2022 18:43
#4
Tjoh, det er måske rigtig nok, det kan godt være at ren EL er bedre. Men den model vi har og vil bytte til, findes ikke som ren el, og vi er ret glade for bil modellen.

Men det giver faktisk god mening, 4km pr kwh/t. Tak for at hjælpe mig med regnestykket :)



#3
Tjoh, det er nok rigtigt at der er flere dele som kan gå i stykker, men det er en KIA, så 7 års service med en serviceaftale, så det er jeg ikke så bekymret for.
Men tak for inputtet.
Junior Nørd
21-04-2022 18:46
#3 Du kan desværre ikke bruge ladepris.dk til ret meget i øjeblikket, da de desværre ikke har fået lagt det nye energitillæg ind i beregneren
Guru
21-04-2022 18:59
6#

Arh ja - Det har du selvfølgelig ret i - Tænker dog at incitamentet til at vælge EoN, Clever og de andre i forvejen er meget lille.

Man skal godt nok køre mange km fast før at noget af det giver nogen mening ift. blot at vælge EVDK, Takecharge, Zapp og de andre på "Montana-netværket"
Guru
21-04-2022 19:05
5#

Så skulle du måske i virkeligheden være mere bekymret for gensalgsværdien :-) og dog - det er der jo ikke rigtig nogen som ved noget om endnu, dog tror jeg at så snart vi når lidt længere frem og afgiftstilskuddet til Hybrider forsvinder, rene elbiler bliver billigere osv. osv. så havde det nok været en bedre idé med en elbil.

Jeg kører stadig fossilt (Lidt endnu - der er lige nogle ting som skal falde på plads inden jeg trykker bestil) men jeg kan snart ikke vente med at få købt mig en "Ellert" igen.
Monsterbruger
21-04-2022 19:09
#8
Jeg er enig, tror ikke afgifttilskuddet til PHEV'er bliver højere, det bliver nok kun reduceret. Hvilket betyder at den PHEV jeg anskaffer mig, kommer til at have en højere værdi, for dem som vil have en PHEV.

Derudover, så tror jeg at en PHEV er mere attraktiv om 6-10 år end en ren benziner der kører 10-11 km/l.
Guru
21-04-2022 19:15
9#

Til den tid vil der være masser af brugte "rene elbiler" til salg og hybrider, som der ikke hører til i fremtidens bilpark, vil blive "sorteper"
Monsterbruger
21-04-2022 19:18
#10

Jeg kommer ikke til at købe en brugt el bil. Slidtage på batterierne osv. men jeg er heller ikke ret meget inde i el biler, ligesom langt de fleste bilkøbere ikke er.
PHEV er et nemmere alternativ som man kan købe sig ind på. Worst case scenario, så har du stadig en regulær motor.
Thomas

#12

BOFH
21-04-2022 19:23
#9>>gør digselv den tjeneste at faktisk prøvekøre en ren elbil eller 2 før du køber. Måske du bliver så vild med det at en anden model kan lokke. Skulle jeg købe Kia idag ville det blive en EV6 (nok i GT udgaven når den engang bliver tilgængelig)
Guru
21-04-2022 19:26
#9 Batteriet i en PHEV bliver slidt hurtigere end i en ren elbil pga. kapaciteten. Om 6-10 år vil batteriet i en PHEV med stor sandsynlighed være udskiftningsklart, og det gør næppe noget godt for gensalgsværdien.
Monsterbruger
21-04-2022 19:28
#12
Jeg er slet ikke afvisende overfor en elbil, jeg vil gerne have en på et tidspunkt. Jeg er bare ikke klar til at comitte mig 100% på grund af de ustabile el priser og de her hjernedøde politikere der nægter atomkraft.

Jeg tænker PHEV er det næste step for mig og så næste gang er det nok ren el.



Men lad os lige få fokus tilbage igen. Diskussionen skal ikke gå på, hvorvidt jeg skal vælge en PHEV eller en ren el bil. den beslutning er truffet og bliver ikke ændret, uanset hvad der bliver skrevet.



Mit spørgsmål gik på, hvordan pris pr km så ud, og det har jeg fået svar på.
gghvad

#15

Superbruger
21-04-2022 19:35
#3 Vil gerne købe elbil, men de modeller som jeg gerne vil have er der 6-12+ mdrs ventetid på. Hvis du skulle købe en bil i dag og ikke kunne købe el, så ville du købe ren benzin/diesel? Jeg har bestilt en plug-in som kan køre "70 km" på ren el og det lyder fint til hverdag. Grunden til plugins sviner ad h til er vel fordi folk slet ikke eller er dårlige til at bruge el.. så har man bare købt en alm bil der vejer 500 kg mere :) jeg skal fandeme køre så meget på el som muligt!

Du taler om ubegrundet "rækkevidde angst", men smider også lige den klassiske "Dobbelt så meget der kan gå i stykker" - det kan du selvfølgelig have ret i, men har du så belæg for det? :) Kan være jeg skal ha' afbestilt PHEV'en...

edit: Heh, så lige TombStone nævnte KIA og 70 km også, skal du have en Sportage? :)
moiety

#16

Gæst
21-04-2022 19:55
#3 Enig, det er en lorte opfindelse. Tænk at bilfabrikanterne kan få lov til at svine vores planet til, med at lave et køretøj med brændstof motor og 300 kg batteri pakke.

Men troede faktisk ikke at plugin hybrid behøvede oplader hjemme i garagen. Den oplader jo når man kører med benzin motoren.
Monsterbruger
21-04-2022 19:56
#16
Det er hybrid biler du tænker på der, ikke plug-in hybrider.
Guru
21-04-2022 20:01
15#

Yes - Jeg ville gøre præcis det som jeg har gjort :-) Købe en billig lorteæske af en Benziner, køre rundt i den indtil jeg har mulighed for at købe en ordentlig vogn.

At lave et ½-commit som man gør med et stykke (plugin-)hybrid-skrald kan jeg ikke se nogen mening med. Så skal man jo gøre op med sig selv hvad man vil - el eller fossil.
Det smarteste sats ville nok være en el - men ja - markedet er totalt fucked lige nu både ift. fossil og el - What to do?

Om jeg har belæg for det?
Det giver da nærmest sig selv :-) Du har både en fossilmaskine som kan gå i stykker, udover det har du en gearkasse, du har et batteriet og samtidig en masse elektronik til at kunne styre alting i stedet for blot at have batteri, elmotor med styring.
Guru
21-04-2022 20:02
#16 Hvad tror du da at "plugin" så dækker over? Du tænker på MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle).
Monsterbruger
21-04-2022 20:03
#18

Din personlige mening er irrelevant for tråden her. Hvis du vil diskutere hvor dårlig PHEV er og hvor godt hvad end du vælger er, så lav din egen tråd.
Guru
21-04-2022 20:05
20#

Jeg blev spurgt af 15# og jeg svarede :-) Det er vel ok?

Lige pt. har jeg valgt Benziner - det giver heller ingen mening, men jeg har bare ikke andet valg lige nu.
Monsterbruger
21-04-2022 20:09
#20
Nej.
Guru
21-04-2022 20:12
22#

OK :D

Jeg beklager meget hvis jeg er kommet til at støde dig ift. dit mulige fremtidige valg af transportmiddel. Det var ikke min umiddelbare intension.
gghvad

#24

Superbruger
21-04-2022 20:15
#18

Ok, vi er spader fordi vi køber ind på en teknologi som vi tror på er bedre end f.eks. en billig lorteæske af en benziner.

Enig med #20 her, du er 100% ude i personlige meninger og sviner bare ting til for at være sej. Vi kan have en saglig, faglig whatever, samtale, men ikke det der. Hvis du er så bekymret for miljøet, så tænk over din tilgang. Du kunne jo have overbevist mig om at vente på elbil? :)

Snak med moiety han virker som dit publikum.

God aften.
Guru
21-04-2022 20:25
24#

Nix - I er ikke spader fordi I køber noget som Regeringen har tilskyndet på forkerte præmisser, hvilket også kommer til at blive lavet om inden for en overskuelig fremtid.

I er heller ikke spader fordi i lader Jer overbevise om at en Pluginhybrid er en go' idé.
Hvis man gentagende gange bliver påvirket i en vis retning af reklamer osv. vil man på et tidspunkt tro på tingene - ganske naturligt.

Sandheden er dog at "teknologien" IKKE er bedre - Tværtimod!

Det er blot et midlertidigt "setback", da langt de fleste bilfabrikanter ikke var klar med deres elbiler endnu og derfor blev nødt til at gøre et eller andet for at fornye sig, indtil man havde mulighed for at hoppe med på ren-el-vognen. Nogen fik også overbevist Regeringen om at det var en go' idé på forkert grundlag og den åd bilfabrikaterne råt da man lige pludselig kunne sælge en bunke biler med gammel tech og nedsat afgift (Garanteret også større fortjeneste)

"Sviner ting for at være sej" ? Ej - c'mon :-) Jeg er ca. 20 år for gammel til at være "sej" - Jeg tilkendegiver dog min mening da jeg er rystet over at man overhovedet stadig overvejer Hybrid-typerne. Men det kan der jo være mange årsager til - den primære er nok økonomi da el-biler er dyre og ikke alle har råd og så leveringstiden.

Go' aften til dig også ;)
moiety

#26

Gæst
21-04-2022 20:26
#17 Forbrændingsmotoren lader på batteriet, så i teorien behøver man ikke sætte et laderkabel i.

#19 Man behøver ikke bruge plug in delen, når det er en hybrid.
Guru
21-04-2022 20:36
#26 Hvis ikke man bruger plugin-delen (med en lader) i en PHEV, så giver det slet ikke mening at eje en PHEV. Alle biler med batterier har en eller anden form for KERS / genindvinding ved eks. (motor)bremsning, men det er slet ikke nok til at lade batteriet i en PHEV.
Bruger
22-04-2022 00:12
#3 tænker ikke du har brug for trækkraft når du absolut vil vælge en ren el-bil, der har phew en del mere at byde på en langt de fleste elbiler.

#0
Jeg har en phew fra december sidste år og valgte at få Clever med. Det gav god mening dengang. Jeg fik forhandlet en god rabat så jeg ikke gav de 7500 for at få sat lade standeren op.
I dag ville jeg dog ikke have valgt Clever. Jeg må indrømme jeg tvivler på at de fjerne det tillæg igen (den del står for egen regning) og med de 7500 tager det lang tid før den er tjent ind igen.
Det kan stadig godt betale sig for mig i kroner/øre, men ville hellere have haft en lader jeg selv ejer også have sparet de 7500.
Jeg bruger mellem 280-360 kWh.
Håber du kan bruge det input til noget :-)
Monsterbruger
22-04-2022 13:49
#28

Jeg regnede mig frem til, at med samme forhold som mit eksisterende billån, reducering i vægtafgift og reducering af brændstofs brugen. Så vil jeg spare 1-1200kr om måneden med det forventede forbrug.

Det vil give mig 7-8 måneder så har jeg sparet de 7.500kr som opsætning ville koste.

Men alt det her er ligegyldigt, for jeg har været ved forhandleren i dag og de ville sgu ikke give mig de penge jeg ville have for min gamle bil, de var alt for langt fra vurderingen, så der kommer ikke til at være en handel.


jeg synes nu stadig at PHEV er en god ide hvis man er nervøs for at gå hele vejen til ren EL bil. Derudover er der store besparelser på afgiften til PHEV, en reducering som ikke kommer til at være der hele tiden. Så om 1-2 år når tilskuddet er væk, så stiger nypriserne på PHEV og dermed også - helt automatisk - brugtværdien.
Thomas

#30

Gæst
22-04-2022 15:58
Ladepris.dk kan ikke bruges til meget. Takecharge der er øverst er dem der står bag siden. De anvender ikke rigtig tal.
Bruger Aspirant
22-04-2022 21:40
#1

jeg har en PHEV , fik den i efteråret., den kører ca 60 km i sommer halvåret, 40-45 om vinteren. Jeg har valgt clever abb, unlimited.
jeg tøffer til arbejde ca. 35-40 km hver vej. Jeg kan lade 2 til 4 gange om ugen på arbejde, så clever giver fint mening for mig. Dvs > 70 % el kørsel, kører 2500-3000 km på en tank benzin.

jeg har siden jul været i Norge og Tyskland og har lidt kørsel kendt i dk. Med el bil ville det kræve 2-3 ekstra stop på langturene og det er jeg ikke interesseret i. Ingen elbiler kan endnu sikre mig 500 km i ca 0 grader, derfor hoppede jeg ikke på el bil bølgen.

min nabo var i Østrig i uge 7 i en Tesla 3 og køreturen tog ca. 3 timer længere end i bil med forbrændings motor, pga ladning og lavere fart.

den data der ligger på PHEV, er noget fra danske forhold, så i min optik giver PHEV ok mening.
når det er sagt er min næste bil nok ren el, men om nogle år.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner