• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 04-06-2011 · 16:45 2298 visninger 21 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Hjælp til sag mod Telia.

    Af Anders gæst
Hej.

Jeg har et erhvervsabonnement hos Telia, og i december måned havde jeg mulighed for at kunne vælge en ny telefon. Valget stod mellem HTC Legend, Hero, Wildfire, Nokia X3-02 og et par flere..

Uheldigvis valgte jeg Nokia X3-02, da jeg ikke kan lide touch skærme, når man f.eks. skal skrive..

Når men sagen er, at telefonen gik død fire dage efter at jeg havde fået den. Efter at have været til reparation hos Telecare (lorte service) i flere uger, så kom den tilbage - med en software opdatering. Et par uger efter at jeg havde fået den igen, så begyndte mobilen at gå død i min lomme, eller mens jeg havde et opkald. Jeg prøvede dog at undgå endnu en reparation, men jeg kunne ikke komme udenom og derfor sendte jeg den afsted igen i april måned. Jeg fik den så tilbage i maj, og for to dage siden begyndte telefonen at gå død igen, og hvis jeg stod og snakkede med nogen forsvandt min vens stemme og kom tilbage, og nogle gange blev stemmen lavet om til en helium lyd med masser af støj, samtidig med at bagklappen blev varm og der begyndte at lugte brændt.

Jeg fik ringet ind og forklaret supporteren i røret hvordan det stod til, og at jeg nu for tredje gang skulle sende den ind, men hun kunne ikke gøre noget mente hun, jeg skulle bare ned i butikken og snakke med dem. Derefter spurgte jeg hende om det er muligt at vælge en anden telefon hvis den nuværende bliver returneret, og det var muligt ifølge hende. I dag har jeg været i en Telia butik uden held, for ekspedienten mener at det kan tage ca. 4 uger at få den repareret eller få fejlen konstateret, og hvis der bliver konstateret en fejl, så kan jeg KUN få samme model igen, ellers kan jeg få 1 krone tilbage - Det er ikke muligt at vælge en anden model som jeg kunne vælge i starten.

Jeg skal dog lige fortælle jer, at denne fejl med at Nokia telefoner går død osv., er en kendt fejl hos firmaet som indrømme fejlen, men ikke har kunne arbejde på en løsning.

Nu vil jeg spørger jer til råds. Hvad kan jeg gøre i denne sag? Er det rigtigt at jeg skal lade min telefon gå til reparation totalt 3 måneder af de 6 måneder jeg nu har haft den? Og er det muligt for mig at vælge en anden model som jeg kunne vælge FØR jeg begik den dumhed at vælge en Nokia X3-02?

Mange tak for hjælpen. :-)

Mega Supporter
04-06-2011 17:06
Du har krav på at få dine penge retur.
Købeloven siger maks 3x rep ens fejl.
om de vil gi dig en ny magen til eller 1kr retur
er op til Telia.
Så du kan ikke gøre så meget
Elite Supporter
04-06-2011 17:11
Det er umiddelbart også min forståelse af købeloven som #1 skriver. Jeg var bare ikke sikker nok på, at jeg huskede rigtig til at ville skrive som den først.
Så vidt jeg ved, er de kun forpligtede til (ved bytte af varen) at erstatte den købe vare med en magen til.
Alternativer bliver vist nok først relevante, hvis det ikke er muligt at fremskaffe en vare magen til.
HOL Moderator
04-06-2011 17:17
#1 Købeloven siger intet om max 3 forsøg.
#0 Da du har købt som erhverv kan du intet andet end at gøre hvad telia og deres betingelser siger.
Anders

#4

Gæst
04-06-2011 17:25
#1

Ekspedienten snakkede om,at jeg kunne få min 1 krone tilbage, men det var ifølge ham ikke muligt at lade mig vælge en anden telefon. Men før alt dette kunne komme til, så skulle de IGEN(!) sende tlf. til reparation - i ca. 4 uger!
Anders

#5

Gæst
04-06-2011 17:27
#2

Jeg synes bare at det er utroligt, at jeg pludselig ikke kan vælge en anden telefon, som jeg havde mulighed for, før jeg købte Nokia X3.

#3

Så jeg skal blive ved med at sende telefonen til reparation og måske få en ny som har samme fejl, så dilemmaet kan fortsætte?
Semi Supporter
04-06-2011 23:00
#5 Hvis du har købt telefonen som erhvervskunde så er det muligt helt at fravige købelovens bestemmelser, så du må kigge i din købsaftale hvad der står.

http://www.danskerhverv.dk/Raadgivn...
Mega Supporter
04-06-2011 23:06
#5 Sådan er loven
du er faktisk dårliger stillet som Erhverv kunde
Og nej du kan ikke vålge en anden mobil
en magen til eller 1kr
Guru
05-06-2011 00:11
Købeloven siger maks 3x rep ens fejl.

Det må være fedt at være så selvsikker. Synd at du giver forkerte fakta videre til andre.

Forbrugerrådet - ikke Købeloven - har en generel regel om at når et produkt for 3. gang har været repareret for samme fejl, så bør købet gå tilbage (pengene retur). Men ingen forhandler er *tvunget* til at følge Forbrugerrådets afgørelser.

De fleste seriøse butikker følger naturligvis Forbrugerrådets anvisninger - men det er fordi de gerne vil undgå "problemer" - ikke fordi de "skal".
Ny på siden
05-06-2011 00:58
send en mail til basta eller lign. du er helt sikkert ikke den eneste der har problemer.

Det handler jo ikke nødvendigvis om hvad loven siger, men mere om hvad der er fair samt hvad du kan overbevise offentligheden om. Det er rigtig dårlig PR for telia at komme i diverse forbrugerprogrammer!
Ultra Supporter
05-06-2011 04:10
policia!

så for du tilsendt et stykke papir som man ude i verden kalder en "anmeldelse" telia for en kopi magen til.

trylle rylle rylle og du har en ny tlf. wolla.
Guru
05-06-2011 08:39
jeg ville ringe til telia og forlange at komme til at snakke med en leder, de kan tage beslutninger som de menige ikke kan eller tør.

Selfølgelig skal du moralsk set have din krone tilbage og mulighed for at vælge en anden mobil af dem du fik tilbudt da du valgte denne, hvis du kommer til at snakke med en fornuftig person vil han/hun også kunne se dette og hjælpe dig.
Mega Supporter
05-06-2011 09:28
#11 Enig
Ikke noget han kan forlange.(købeloven)
men Telia burde gøre det
noget ringe kundepleje
Monster Supporter
05-06-2011 09:50
Jeg har haft 3xrep på min Nokia N86 og 3 gang blev den ikke sendt til rep. men byttet til en ny, som så har været næsten ok.

Det var godt nok TDC så ved ikke hvordan Telia behandler sådanne sager. Men reglen om 3xrep. er som flere her beskriver korrekt og fastsat af forbrugerstyrelsen.
Anders

#14

Gæst
05-06-2011 10:42
#6+7+8+9

Mange tak for hjælpen. Hvis der ikke kommer fremskridt i sagen, så må jeg prøve med noget andet. ;)

#11

Det vil jeg prøve imorgen, for det er det jeg netop ønsker - At kunne få returneret Nokia X3-02 og kunne vælge en af HTC modellerne, som jeg fik tilbudt FØR jeg begik denne grufulde dumhed.. :/

#12

Det synes jeg også, jeg prøver at ringe ind imorgen og så skriver jeg herinde hvordan situationen ser ud ;)

#13

Reparationsproblemerne er Telecares skyld. De har ALDRIG kunne reparere en af mine telefoner tilfredsstillende. Det er utroligt hvordan de stadig kan blive ved med at fuppe folk, men Telia burde give mig tilbuddet om allerede nu, at returnere telefonen, i stedet for at reparationssagen skal tage ca. 4 uger.
Anders

#15

Gæst
05-06-2011 10:52
#6

Men ifølge linket, så har jeg da ret til at returnere telefonen:

D. Mangelsbeføjelser
Købeloven foreskriver en række beføjelser, som køber har, såfremt salgsgenstanden lider af en mangel.

Lider salgsgenstanden af en mangel, har køber i en handelskøb, medmindre andet er aftalt, valget mellem at:

1. hæve købet
2. kræve omlevering eller
3. få et forholdsmæssig afslag i købesummen

Dog skal der være tale om en væsentlig mangel, for at købet skal kunne hæves, eller at der kan fordres omlevering.

Hvis radiomodulet brænder af hele tiden, så er det en væsentlig mangel, da jeg ellers ikke kan foretage opkald eller bruge mobilen, da den også genstarter eller går ned.
Anders

#16

Gæst
05-06-2011 22:04
Bump? :)
Guru
05-06-2011 22:16
desværre er reglerne for ehvervs køb B2B anderledes end for private , private er meget bedre stillet , hvilket entig er tosset da et firma jo også burde have rettigheder.

#12
gad vide hvorfor jeg skriver de moralsk burde gøre det ;)
WeberJ

#18

Ultrabruger
05-06-2011 22:52
#0 sorry to say - # 17har desværre ret. Som erhvervsdrivende Er man ringere stillet end som forbruger
Anders

#19

Gæst
06-06-2011 06:41
#17-18

Det er fuldstændigt tilgrin, at erhvervskøbere bliver behandlet sådan, når mobiltelefoner er vigtige for deres arbejde. Det burde Telia forstå.
Sfinkz

#20

Ny på siden
06-06-2011 08:22
Du behøver ikke bumpe tråden. hvis folk vil skrive så skiver de, derudover har du fået svar.
Anders

#21

Gæst
06-06-2011 13:52
#20

Nej. For jeg fik ikke svar på #16.

#Alle

Jeg har lige været i en Telia-butik og snakke med ekspedienten, som siger at nu bliver sagen juridisk. Det betyder at jeg skal udfylde nogle papir og sende mobilen til Ålborg eller lign., og så tager de den derfra. Enten får jeg mine penge tilbage - 1 krone - eller også får jeg en ny tilsvarende model. Det er ikke muligt at få en anden fordi det er producenten der betaler.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner