Forum
test nyhed
2
Ny test tråd.
32
Test tråd 2 til emails
10
test
0
Test test
4
Test redigering
2
Hjemmeserver for 2 personer udaftil
6
Internet problemer
7
MOZA Racing og Automobili Lamborghini Squadra Corse bringer Lamborghini DNA'et til sim racing
4
Kommentarer til dette kort?
56
Thomas tester en nyhed
29
Tester billeder
2
Stop Destroying Videogames (EU underskrift indsaml...
83
Husk at nulstille password for at logge ind
0
Dette er en test artikel
0
HJÆLP oplader til bærbar.
10
Minecraft Java Server problemer
1
prosonic tv 55"
4
Ram
21
Købe 3070 nu eller vente til 5000 serie kommer
41
Tesla livestream, Robotaxi, hvem ser med?
44
Ny server
3
Opgradering af PC - 5 år gammel
26
Ny PC - frisk install af win 11 går i sort skærm
26
Samle selv PC
9
Intel 200 Arrow Lake soon(tm)
4
AMD driver ? fif springer i ydelse
11
Waoo Fiber egen router
15
Digitizer
1
Forsinke hdmi signal 3 timer
2
Køb & Salg
S: RTX 5090
4
S: Skrig sælges
0
Hol.dk's Uofficielle White/Black liste V3
2067
K: RTX 6090
2
S: Test tråd
0
S: vman bruger
4
S: Dell Monitor G2524H
0
S: Dell Monitor G2524H
0
V: PowerColor AX7990 6GBD5
11
V: b650m, 7600, 32GB D5, 6650xt, 1TB SSD
4
S: Alienware AW2723DF
4
K: intel 12-14 gen bundle, evt pc uden gpu
2
S: Intel 13700K
6
S: Akko 5087B tastatur
7
S: Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 64GB
7
S: Asus RT-AX86U
4
V: macbook pro 2016
1
S: Lian Li PC201B + Hotswap trays
2
V: Bundle; X570 mobo, Ryzen 5900X, 32GB Ram(LED)
9
S: R7 5700G, RTX 3060ti, 16GB DDR4, 1TB NVME
4
S: Bundle AM3+ CPU/Bundkort/RAM
2
K: 32 GB DDR4 RAM, 3600 MHz, CL 16
2
B: RTX4070 Ti til RTX4070 Ti
2
S: EVGA 980ti KingPin
9
V: Komplet system 4690K 1070TI
1
S: DVD/VHS brænder
2
K: 2x8gb ddr3 eller lignende
4
K: Hvidt tastatur, evt hvid mus og headset
3
B: 4080 super til 4090
4
V: RX 7700 XT Red Devil
9
- Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Venstre og DF er et jysk parti.
Af Mango Nørd Aspirant
Hvad synes I om at Venstre og Dansk Folkeparti favoriserer Jylland?
I en tid hvor alt bliver centraliseret i hovedstaden, så synes jeg det er en fin idé. Selvom jeg ikke bor i Jylland eller stemmer V eller DF.
Men hvad er det lige du mener de bliver favoriseret med? Flere motorveje?
Men hvad er det lige du mener de bliver favoriseret med? Flere motorveje?
Det er jo der de fleste af deres vælgere befinder sig så det giver jo lidt sig selv
Jeg tænker at du vil få bedre feedback på dit spørgsmål, hvis du uddyber det lidt bedre.
Venstre og DF udvider, fornyer og bygger nyt i Jylland. Fx motorveje, skoler, teatre osv.
#4: Giver det ikke meget god mening at få udviklet resten af landet? København har vist allerede fået sin del.
#4 Og i for en tunnel til Tyskland, vi aldrig kommer til at bruge, hvad er din pointe. Der skal vel være udvikling over hele landet.
#0 jeg tror du trænger til at komme lidt ud i verden. De tænker jo blot på hele Danmark og ikke kun en eneste by i landet.
Det virker lidt som om du ikke kan acceptere at andre får noget, det er hvad jeg læser i din kommentar.
Det virker lidt som om du ikke kan acceptere at andre får noget, det er hvad jeg læser i din kommentar.
Jeg tænker at de fleste penge bliver brugt på Sjælland/Københavns området,
Hvilket jo også er logisk nok, da det er her befolkningstætheden er højest og det er her, f.eks. udvidelse af motorvejene giver mest mening.
Tror ikke der er nogle der bliver snydt her i landet. Ikke som den gang jyderne fik et hav af unødvendige motorveje.
Hvilket jo også er logisk nok, da det er her befolkningstætheden er højest og det er her, f.eks. udvidelse af motorvejene giver mest mening.
Tror ikke der er nogle der bliver snydt her i landet. Ikke som den gang jyderne fik et hav af unødvendige motorveje.
Igen beviser du hvor unuanceret du ser tingene. Jylland bliver jo i favoriseret. Uanset hvor indædt Københavner man er, bliver man til at erkende at Danmark er større ens Sjælland.
Prøv at kigge på områder som Kultur og infrastruktur. Der bliver pumpet RIGTIG mange penge i hovedstadsområdet
Prøv at kigge på områder som Kultur og infrastruktur. Der bliver pumpet RIGTIG mange penge i hovedstadsområdet
#9 Formuler dig venligst således, at du ikke sætter lighedstegn mellem København og Sjælland. Ellers fremstår du vældigt unuanceret. :o)
hvad mener du selv #0 ?
Jeg synes ikke at Fyn og Sydsjælland får samme hjælp som Jylland. Jeg siger ikke at det er København som som mangler fokus, men mere Fyn og Sydsjælland (udenfor hovedstadsområdet).
#9
Hvorfor tror du at der bliver brugt så mange penge på infrastruktur i Københavns området?
Det kan vel næppe komme som en overraskelse. Er du klar over hvor mange mennesker der bor inden for an radius af 60 km. Prøv du at sammenlign det tal du finder frem til, men alle andre steder i Danmark.
Hvorfor tror du at der bliver brugt så mange penge på infrastruktur i Københavns området?
Det kan vel næppe komme som en overraskelse. Er du klar over hvor mange mennesker der bor inden for an radius af 60 km. Prøv du at sammenlign det tal du finder frem til, men alle andre steder i Danmark.
#13
Der er Aarhus og tildels Aalborg altså godt med...3 af landets 5 største byer ligger i Jylland...Det giver fint mening den udvikling der sker i Jylland.
MVH
JDH
Der er Aarhus og tildels Aalborg altså godt med...3 af landets 5 største byer ligger i Jylland...Det giver fint mening den udvikling der sker i Jylland.
MVH
JDH
#4
Hvad med Køgebugt motorvejen?
Hvad med den nye store togstation (prestigeprojekt) der skal bygges over selvsamme motorvej?
Hvad med den nye lange togrute som de er ved at lave sideløbende med køgebugt motorvejen?
Og så er jeg ret sikker på, at der bygges jævnt meget omkring havneområderne i København.
Jeg er ikke sikker med hvad du vil med det her oplæg...
Hvad med Køgebugt motorvejen?
Hvad med den nye store togstation (prestigeprojekt) der skal bygges over selvsamme motorvej?
Hvad med den nye lange togrute som de er ved at lave sideløbende med køgebugt motorvejen?
Og så er jeg ret sikker på, at der bygges jævnt meget omkring havneområderne i København.
Jeg er ikke sikker med hvad du vil med det her oplæg...
#14
De byer du navnet er småting i forhold til Storkøbenhavn hvor der alene bor 2 mio. mennesker.
Ingen byer i Jylland oplever trafikale udfordringer der bare kommer i nærheden af de forhold der ses omkring København.
Så selvfølgelig bliver flest penge brugt der, for tid er penge og dem vil der gå flest tabt af ved at forsømme infrastrukturen på Sjælland.
#15
Jeg tænker at du skal læse lidt op på hvor mange der køre på Køgebugt motorvejen hver dag. De penge skulle da ikke være brugt andensteds. Eller hvad?
De byer du navnet er småting i forhold til Storkøbenhavn hvor der alene bor 2 mio. mennesker.
Ingen byer i Jylland oplever trafikale udfordringer der bare kommer i nærheden af de forhold der ses omkring København.
Så selvfølgelig bliver flest penge brugt der, for tid er penge og dem vil der gå flest tabt af ved at forsømme infrastrukturen på Sjælland.
#15
Jeg tænker at du skal læse lidt op på hvor mange der køre på Køgebugt motorvejen hver dag. De penge skulle da ikke være brugt andensteds. Eller hvad?
#16
Nej, overhovedet ikke.
Det er derfor jeg ikke forstår denne tråd. Der skal selvfølgelig bruges penge på begge sider af broen.
Nej, overhovedet ikke.
Det er derfor jeg ikke forstår denne tråd. Der skal selvfølgelig bruges penge på begge sider af broen.
#16
Der må jeg så erklære mig uenig...Der bor 2 mil. mennesker hvis du tager hele oplandet med og jeg kan love dig at der er lige så store trafikale udfordringer omkrng Aarhus og oplandet...Der bor 1.5 mil. mennesker i Aarhus og i oplandet.
Så der er ikke noget der er en småting her.
MVH
JDH
Der må jeg så erklære mig uenig...Der bor 2 mil. mennesker hvis du tager hele oplandet med og jeg kan love dig at der er lige så store trafikale udfordringer omkrng Aarhus og oplandet...Der bor 1.5 mil. mennesker i Aarhus og i oplandet.
Så der er ikke noget der er en småting her.
MVH
JDH
#18 Der bor 1.5 mil. mennesker i Aarhus og i oplandet. Kilde?
Der er sgu alligevel langt fra 264.000 til 1.500.000. Jeg tror du lyver, Nirvana. :o)
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Dan...
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Dan...
#20 Nu menes der nok Århus og omegn, som er en del af det man kalder Byregion Østjylland, og som har omkring 1.3mil
https://da.wikipedia.org/wiki/Byreg...
https://da.wikipedia.org/wiki/Byreg...
#21 Jeg godtager ikke region som "opland". Hans postulat er helt ude at skide. Ellers kan man jo snakke om region hovedstaden som dækker hele Nordsjælland og Bornholm, men disse er jo komplet irrelevante for hovedstadsområdet.
#18
Haha, du har vist aldrig været omkring København.
Nu har jeg arbejdet både i Århus og København, så ved lidt om det. Århus har på ingen måde trafikale problemer i en målestok der kan sammenlignes med København.
Du må egentlig gerne undersøge hvor stort et område de 1,5 mio. mennesker er fordelt på, sammenlignet med region hovedstaden.
Haha, du har vist aldrig været omkring København.
Nu har jeg arbejdet både i Århus og København, så ved lidt om det. Århus har på ingen måde trafikale problemer i en målestok der kan sammenlignes med København.
Du må egentlig gerne undersøge hvor stort et område de 1,5 mio. mennesker er fordelt på, sammenlignet med region hovedstaden.
#19
Du fik din kilde i #21
#20
Lad være med at påstå noget om mennesker du ikke kender!
Der bor 1.3 millioner i Århus og omegn og 1,7 millioner i København og omegn...Så forskel er ikke "enorm" :)
MVH
JDH
Du fik din kilde i #21
#20
Lad være med at påstå noget om mennesker du ikke kender!
Der bor 1.3 millioner i Århus og omegn og 1,7 millioner i København og omegn...Så forskel er ikke "enorm" :)
MVH
JDH
Grundlæggende samfundsøkonomi: for hver 100 kr staten investerer i København, får staten 128 kr igen via dynamiske effekter. Samme 100 kr i provinsen giver 108 kr igen over samme periode. Dog er der jo en øvre grænse for hvor meget man kan fylde i København uden landet knækker over. For tiden er der et kæmpe behov for at få investeret i provinsen, simpelthen for at modvirke den affolkning der sker i de områder. Det er dyrt på den korte bane, men nødvendigt. Så, prioriteringen handler vel både om at forsøge at modvirke et reelt problem, og samtidigt tiltrække vælgere. Jeg ville gøre nøjagtigt det samme hvis jeg var Stats-, Indenrigs-, eller Finansminister og jeg er absolut hverken Venstre-mand eller DFer.
#24 Det er jo et koloenormt område, der er taget med - vi er næsten helt nede ved Als. Hvis vi skal tage et så stort område med, så bør man også tage Sydsverige og Bornholm med til Hovedstadsområdet- det område der hedder Øresundsregionen.
https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%9...
https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%9...
#25
Men økonomien er jo slet ikke den samme Sjælland kontra Jylland...Det er jo ingen hemmelighed at du får noget mere for pengene i Jylland eller på Fyn for den sags skyld...Det skal man vel også indregne i de 100 investerede kroner?
MVH
JDH
Men økonomien er jo slet ikke den samme Sjælland kontra Jylland...Det er jo ingen hemmelighed at du får noget mere for pengene i Jylland eller på Fyn for den sags skyld...Det skal man vel også indregne i de 100 investerede kroner?
MVH
JDH
#26
Du kan sgu da ikke begynde at indregne andre lande og Bornholm med som opland? Ja det er et stort område...Derfor skal vi også ha' endnu flere motorveje til Jylland.
MVH
JDH
Du kan sgu da ikke begynde at indregne andre lande og Bornholm med som opland? Ja det er et stort område...Derfor skal vi også ha' endnu flere motorveje til Jylland.
MVH
JDH
#24 Hvad kalder du "omegn"? Dit postulat er helt ude at skide. Nu du er igang, kan du så ikke også tælle det nordlige Tyskland med under Århus omegn?????
Skulle du have misset det , så er der faktor 2+ til forskel i befolkningstætheden så det siger sig selv at København er mere trafikeret. Jeg er da ked af, at færgen giver en smule kø nede ved havnen et par gange om dagen, men tag dig sammen. Tak.
Skulle du have misset det , så er der faktor 2+ til forskel i befolkningstætheden så det siger sig selv at København er mere trafikeret. Jeg er da ked af, at færgen giver en smule kø nede ved havnen et par gange om dagen, men tag dig sammen. Tak.
Lige et sjovt indspark, så skyldes mange af de trafikale problemer ved københavnsområdet, at folk virkelig ikke kan køre bil! :)
Hver morgen i radioen: "Uheld, uheld, uheld"
Hver morgen i radioen: "Uheld, uheld, uheld"
#29
Smash skulle ta' og rediger dine indlæg...Det er dig der er helt ude i hampen når du begynder at bringe Tyskland ind i det...Det må stå for egen regning den sætning der...Ja men det ændrer altså ikke det faktum at jo tættere på Aarhus du kommer lige så kaotisk bliver trafikken som i København...
Det andet "pjat" underlader jeg at svare på.
MVH
JDH
Smash skulle ta' og rediger dine indlæg...Det er dig der er helt ude i hampen når du begynder at bringe Tyskland ind i det...Det må stå for egen regning den sætning der...Ja men det ændrer altså ikke det faktum at jo tættere på Aarhus du kommer lige så kaotisk bliver trafikken som i København...
Det andet "pjat" underlader jeg at svare på.
MVH
JDH
#25 Staten får ikke nødvendigvis mere for pengene i Jylland end i København. Et motorvejsprojekt skal sendes i udbud, og der skal vælges den billigste løsning uandet om entretrenør er fra Sjælland, København eller Polen. Med dynamiske effekter menes der eks den jobskabelse der sker ved at der bygges en motorvej som gør pendling nemmere. Et job skabt er en person mindre på understøttelse, hvilket er samme belør for staten uanset om personen bor det ene eller andet sted. Så, penge rækker længere i provinsen for os privatforbrugere, men ikke for staten.
#30 Ja det er ekstremt så dårlige folk er til at køre i kø. jeg planlægger gerne min kørsel så jeg undgår myldretiden og/eller de mest trafikerede veje.
#31 Det er også fint, men du skal ikke påstå at der bor over 1 million mennesker TÆT på Århus. det er en lodret løgn.
#31 Det er også fint, men du skal ikke påstå at der bor over 1 million mennesker TÆT på Århus. det er en lodret løgn.
#28 Så du mener at der ikke er noget der burde hedde Øresundsregionen? Der er rigtig mange der svenskere der pendler over broen hver dag. Ydermere er der mange danskere, der bor i Sydsverige og arbejder i København. Kan ikke finde der nyeste tal for Øresundsbroen, men: "i 2011 tog i gennemsnit 91.500 personrejsende (med tog, bus eller færge) og 24.700 køretøjer hver dag over Øresund i bil."
Så jo, det er i den grad relevant at tage Sydsverige med. Det er derfor det hedder Øresundsregionen.
Så jo, det er i den grad relevant at tage Sydsverige med. Det er derfor det hedder Øresundsregionen.
#30
De gør det heller ikke nemt for folk...Vejene er jo en stor byggeplads...Det er klart at uheldene skal ske. :)
MVH
JDH
De gør det heller ikke nemt for folk...Vejene er jo en stor byggeplads...Det er klart at uheldene skal ske. :)
MVH
JDH
#33
Jeg tog efter regionen...Gør man ikke det normalt? der boede 1.3 mil. TÆT på Aarhus er der måske 800.000...Men der er jo svært at sige hvor det skiller.
MVH
JDH
Jeg tog efter regionen...Gør man ikke det normalt? der boede 1.3 mil. TÆT på Aarhus er der måske 800.000...Men der er jo svært at sige hvor det skiller.
MVH
JDH
#35
Jeg ved ikke om "kør efter forholdende" er noget du har overvejet? :)
Det er klart, at kører man med hovedet under armen, så sker uheldende. Kør man efter forholdende, så falder uheldende også drastisk.
Jeg ved ikke om "kør efter forholdende" er noget du har overvejet? :)
Det er klart, at kører man med hovedet under armen, så sker uheldende. Kør man efter forholdende, så falder uheldende også drastisk.
#36
Ja og hvis du så tager samme radius i Århus hvor de 800.000 mennesker bor og flytter cirklen til København, hvor mange bor der så? Mit gæt er omkring det dobbelte.
Ja og hvis du så tager samme radius i Århus hvor de 800.000 mennesker bor og flytter cirklen til København, hvor mange bor der så? Mit gæt er omkring det dobbelte.
#37
Jeg kører nu altid efter forholdene...i de 20 år jeg har haft kørekort har jeg ingen uheld haft. :)
#38
Ja det er jeg så bare ikke enig...Men det er jo pointless at blive ved med at diskutere.
MVH
JDH
Jeg kører nu altid efter forholdene...i de 20 år jeg har haft kørekort har jeg ingen uheld haft. :)
#38
Ja det er jeg så bare ikke enig...Men det er jo pointless at blive ved med at diskutere.
MVH
JDH
#39
Det handler ikke om at være enige, men om at du undersøger fakta og eventuelt bruger dem til at understøtte dine udtalelser.
Det handler ikke om at være enige, men om at du undersøger fakta og eventuelt bruger dem til at understøtte dine udtalelser.
Nirvana78 Du er altså ikke i nærheden af at have ret.
Her er lidt om befolkningstæthed.
Hovedstadsområdet: " Hovedstadsområdet med sine 1.263.698 indbyggere (2015) over 606,5 km² har en befolkningstæthed på 2.084"
Byregion Østjylland: "Den østjyske byregion som helhed har en befolkningstæthed på 127, hvilket er lidt mindre end landsgennemsnittet på 132. De 17 kommuner i den østjyske byregion varierer i befolkningstæthed fra 706 indbyggere pr. km² (Aarhus Kommune) til 49 (Billund Kommune). 4 af de 17 kommuner er tættere befolket end landsgennemsnittet."
Så hvis du sammenligner de 2 områder, kan du nok se hvorfor du er forkert på den.
Sammenligner du Århus med København bliver det endnu mere tydeligt.
Århus Kommune: 707 pr. km²
Københavns Kommune: 6.607 pr. km²
Her er lidt om befolkningstæthed.
Hovedstadsområdet: " Hovedstadsområdet med sine 1.263.698 indbyggere (2015) over 606,5 km² har en befolkningstæthed på 2.084"
Byregion Østjylland: "Den østjyske byregion som helhed har en befolkningstæthed på 127, hvilket er lidt mindre end landsgennemsnittet på 132. De 17 kommuner i den østjyske byregion varierer i befolkningstæthed fra 706 indbyggere pr. km² (Aarhus Kommune) til 49 (Billund Kommune). 4 af de 17 kommuner er tættere befolket end landsgennemsnittet."
Så hvis du sammenligner de 2 områder, kan du nok se hvorfor du er forkert på den.
Sammenligner du Århus med København bliver det endnu mere tydeligt.
Århus Kommune: 707 pr. km²
Københavns Kommune: 6.607 pr. km²
Haha, Nirvana er da helt ude i torvene her... Der er vist en provinsboer der går i for små sko dér. KBH områdets befolkningstæthed er tæt på faktor 10 højere end dine Jyske ditto... Så du er ikke bare "lidt" galt på den...
Mht venstre og DF - så ja - de lefler jo for deres vælgergrupper... Det er lidt interessant hvordan venstre slår sig op på st være landets "økonomisk ansvarlige" parti... men så skærer ned på ting der beviseligt giver stort afkast over tid, til fordel for de økonomiske sorte huller deres vælgere går op i.
8.750 kilometer med kyst.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/d...
At bruge 30 km kyst på (horns rev iii) til vindmøller.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale...
"muslimstop" nu var vi sluppet af med jødestop.
http://www.b.dk/politiko/efter-terr...
https://www.dr.dk/nyheder/indland/d...
At bruge 30 km kyst på (horns rev iii) til vindmøller.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale...
"muslimstop" nu var vi sluppet af med jødestop.
http://www.b.dk/politiko/efter-terr...
#42
Jeg er ikke provinsboer og jeg aner ikke hvad du mener med at gå i for små sko...Mit sidste postulat består...
MVH
JDH
Jeg er ikke provinsboer og jeg aner ikke hvad du mener med at gå i for små sko...Mit sidste postulat består...
MVH
JDH
Master
#46
Gæst
20-11-2016 14:26
Vi har i Danmark embedsenevælde og eliten styre. Derfor handler det om at holde befolkningen i skak igennem dårlige systemer og lukkethed. Man lefler lidt for arbejderklassen og tager fra de svageste i samfundet: syge, ældre mv. På den måde kan man opretholde det meste til sig selv.
Så vågn nu op folkens! Jeres diskussion går i realiteten ud på hvem elite lefler mest for lige pt. Det er der hvor der kan vindes mest og de fleste stemmer op til kommende valg.
Så vågn nu op folkens! Jeres diskussion går i realiteten ud på hvem elite lefler mest for lige pt. Det er der hvor der kan vindes mest og de fleste stemmer op til kommende valg.
#45 Er du da flyttet fra Kolding?
Du har helt enormt travlt med at fordreje fakta for at underbygge en decideret ukorrekt tese om at de strukturelle udfordringer mht. trængslen omkring Aarhus på nogen måde svarer til hovedstadsområdet. ...det virker som om noget trykker.
Generelt er trængslen i Danmark faktisk rigtigt lav ifht. udlandet: http://www.altinget.dk/artikel/lekt... den er dog kategorisk lavere i myldretiden i både Aarhus og Kolding, end den er i København - som du kan se på linket...
Alene nettopendling er ca. 3 gange større til københavns kommune: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytH... ...og læg hertil at Aarhus kommune er 470km2 med 330.000 indbyggere... mens KBH Kommune er 86km2 med 590.000 indbyggere ca. 10 gange større befolkningstæthed.
Og genovervej så lige hvor "trængslen" mon er mest udfordrende? Upagtet at både Aarhus, Kolding og København klarer sig rigtigt godt internationalt set.
Du har helt enormt travlt med at fordreje fakta for at underbygge en decideret ukorrekt tese om at de strukturelle udfordringer mht. trængslen omkring Aarhus på nogen måde svarer til hovedstadsområdet. ...det virker som om noget trykker.
Generelt er trængslen i Danmark faktisk rigtigt lav ifht. udlandet: http://www.altinget.dk/artikel/lekt... den er dog kategorisk lavere i myldretiden i både Aarhus og Kolding, end den er i København - som du kan se på linket...
Alene nettopendling er ca. 3 gange større til københavns kommune: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytH... ...og læg hertil at Aarhus kommune er 470km2 med 330.000 indbyggere... mens KBH Kommune er 86km2 med 590.000 indbyggere ca. 10 gange større befolkningstæthed.
Og genovervej så lige hvor "trængslen" mon er mest udfordrende? Upagtet at både Aarhus, Kolding og København klarer sig rigtigt godt internationalt set.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/...
Ser ud til der er mere motorvej på vej i Jylland.
Silkeborg motorvejen som åbnede i år, som kostede flere milliarder sparer pendlere for ca. 10 min.
Silkeborgmotorvejen kostede ca. 6 milliarder, ca. 230 million pr. km, op til 6 gange dyrere end gennemsnittet, og som gør den til danmarks dyreste motorvej.
Ser ud til der er mere motorvej på vej i Jylland.
Silkeborg motorvejen som åbnede i år, som kostede flere milliarder sparer pendlere for ca. 10 min.
Silkeborgmotorvejen kostede ca. 6 milliarder, ca. 230 million pr. km, op til 6 gange dyrere end gennemsnittet, og som gør den til danmarks dyreste motorvej.
#48
Det er nærmere 20-30 minutter i myldretiden.
Topprioritet burde være at udvide motorvejen hele vejen fra Horsens til Aarhus N. -Samt lave en frakørsel og tilkørsel mere ved Aarhus N. Der trækkes kø helt fra Aarhus V til Aarhus N, hver morgen fordi der er flaskehals ved Skejby. Og det samme om eftermiddagen når man vil syd på igen.
Der er ca. 15 min ekstra kørsel på den strækning.
Jeg tvivler på, at en ny motorvej vil aflaste motorvejen omkring Aarhus... Det er pendlerne der skaber køer ikke lastbilerne.
Det er nærmere 20-30 minutter i myldretiden.
Topprioritet burde være at udvide motorvejen hele vejen fra Horsens til Aarhus N. -Samt lave en frakørsel og tilkørsel mere ved Aarhus N. Der trækkes kø helt fra Aarhus V til Aarhus N, hver morgen fordi der er flaskehals ved Skejby. Og det samme om eftermiddagen når man vil syd på igen.
Der er ca. 15 min ekstra kørsel på den strækning.
Jeg tvivler på, at en ny motorvej vil aflaste motorvejen omkring Aarhus... Det er pendlerne der skaber køer ikke lastbilerne.
Jeg stemmer for en opgradering af infrastrukturen på sydsjælland og øerne. De trænger sgu til det.
Bor selv i midtjylland, men jeg pakker gerne et "survival kit", når jeg forvilder mig ned over sydsjælland, og videre ned til sukkerroerne ;-)
Bor selv i midtjylland, men jeg pakker gerne et "survival kit", når jeg forvilder mig ned over sydsjælland, og videre ned til sukkerroerne ;-)
»Hvis man ser på Vejdirektoratets seneste kort over, hvor der er trængsel på vejene i Danmark, er der ingen steder i Jylland og på Fyn, hvor trængslen betegnes som ”kritisk”. Det er der til gengæld mange steder omkring København, f.eks. på hele Ring 3. Ser man på Jylland, kan man se, at der, hvor man vil placere en ny motorvej, er alle vejstrækninger helt grønne – fordi trafikbelastningen er meget lav,« lyder det fra Mogens Fosgerau til Finans.dk.
Så fik man sgu ret igen. tl;dr ingen steder i Jylland er trafikken kritisk.
Så fik man sgu ret igen. tl;dr ingen steder i Jylland er trafikken kritisk.
Jeg magter ganske enkelt ikke at læse hele tråden igennem grundet den totale mangel på perspektiv. At man kan sammenligne Århus med Købehavn er det man vel i popkultur kalder "blankt", ja undskyld sproget.
Københavns kommune: 86(ish) km2, ca. 591.000indbyggere.
Århus kommune: 91 (ish) km2, ca. 330.000 indbyggere.
Den lader vi lige står lidt.... Jeg ved ikke hvorfor det er SÅ svært at de forskellen på en banan og en pære, men det er sku uhyggeligt.
Så ikke alene er Århus kommune en msule større, der bår også ca. halvt så mange mennesker.
Og det bliver ikke bedre hvis vi sammenligner det som løst kaldes "området"..
Region Østjylland har et areal på lige over 10.000 km2. Indbyggere: ca. 1.280.000. Befolkningstæthed: 127 pr km2.
Region Hovedstaden har et areal på lige over 2500 km2. Indbyggere: ca 1.768.000. Befolkningstæthed: 688+ pr km2.
Der er derfor INGEN sammenligning mellem Århus og København eller Århus og opland også København og opland.
Ydermere da Sydsverige ikke tæler med som en del af Region Hovedstaden, dog benytter den flittigt ergo er der reelt et langt større opland.
Det er som at sammenligne Falster med Grønland. Ja det er begge øer, men så holder sammenligningen også op der.
Ifht spørgsmålet i #0 må jeg bare sige at jeg synes ikke nødvendigvis hverken Venstre eller DF favoriserer Jylland. Men de appellerer nok mest til... ja lad os bare sige Jylland, men nok primært yderområder.
Jeg var til et arrangement kort tid inden sidste folketingsvalg i midtjylland hvor der var ca. 12.000 mennesker henover et par dage (som efter accent at dømme primært kom fra jylland, men det er jo svært at vide fra sådan en kjøvenhavnersnude som mig :P). Og grundet min rolle til det pågældende arrangement fik jeg snakket med MANGE og 80% af dem jeg snakkede med ville stemme DF.
I forhold til om det er en idé at poste flere penge i områder uden for hovedstadsområdet, så er det jo en ekstremt nuanceret diskussion for det vil jeg afhænge af hvert enkelt projekt, samt hvilke andre muligheder der ville være for de samme penge.
Dog ser jeg intet problem i at der bliver fokuseret i lidt infrastruktur i Jylland, det er skide irriterende at der konstant er vejarbejde her i hovedstaden :P
Københavns kommune: 86(ish) km2, ca. 591.000indbyggere.
Århus kommune: 91 (ish) km2, ca. 330.000 indbyggere.
Den lader vi lige står lidt.... Jeg ved ikke hvorfor det er SÅ svært at de forskellen på en banan og en pære, men det er sku uhyggeligt.
Så ikke alene er Århus kommune en msule større, der bår også ca. halvt så mange mennesker.
Og det bliver ikke bedre hvis vi sammenligner det som løst kaldes "området"..
Region Østjylland har et areal på lige over 10.000 km2. Indbyggere: ca. 1.280.000. Befolkningstæthed: 127 pr km2.
Region Hovedstaden har et areal på lige over 2500 km2. Indbyggere: ca 1.768.000. Befolkningstæthed: 688+ pr km2.
Der er derfor INGEN sammenligning mellem Århus og København eller Århus og opland også København og opland.
Ydermere da Sydsverige ikke tæler med som en del af Region Hovedstaden, dog benytter den flittigt ergo er der reelt et langt større opland.
Det er som at sammenligne Falster med Grønland. Ja det er begge øer, men så holder sammenligningen også op der.
Ifht spørgsmålet i #0 må jeg bare sige at jeg synes ikke nødvendigvis hverken Venstre eller DF favoriserer Jylland. Men de appellerer nok mest til... ja lad os bare sige Jylland, men nok primært yderområder.
Jeg var til et arrangement kort tid inden sidste folketingsvalg i midtjylland hvor der var ca. 12.000 mennesker henover et par dage (som efter accent at dømme primært kom fra jylland, men det er jo svært at vide fra sådan en kjøvenhavnersnude som mig :P). Og grundet min rolle til det pågældende arrangement fik jeg snakket med MANGE og 80% af dem jeg snakkede med ville stemme DF.
I forhold til om det er en idé at poste flere penge i områder uden for hovedstadsområdet, så er det jo en ekstremt nuanceret diskussion for det vil jeg afhænge af hvert enkelt projekt, samt hvilke andre muligheder der ville være for de samme penge.
Dog ser jeg intet problem i at der bliver fokuseret i lidt infrastruktur i Jylland, det er skide irriterende at der konstant er vejarbejde her i hovedstaden :P
#50: LOL, "survival kit", hahaha...
Eksempel på de trafikale udfordringer i KBH: Jeg kender en total HOT pige, der bor 12,4km fra mig selv. Ikke desto mindre ser jeg hende næsten kun i weekenden, fordi det tager næsten en time at køre hen til hende på en hverdag efter arbejde. Det tager så kun et kvarter at køre hjem om aftenen, men den dér time i myldretiden, den er altså dræbende.
Jeg har også valgt mit job efter at kunne cykle på arbejde.
Eksempel på de trafikale udfordringer i KBH: Jeg kender en total HOT pige, der bor 12,4km fra mig selv. Ikke desto mindre ser jeg hende næsten kun i weekenden, fordi det tager næsten en time at køre hen til hende på en hverdag efter arbejde. Det tager så kun et kvarter at køre hjem om aftenen, men den dér time i myldretiden, den er altså dræbende.
Jeg har også valgt mit job efter at kunne cykle på arbejde.
Lige et indspark herfra. Jeg er bosat i det absolutte Midtjylland med nogenlunde samme distance til: Viborg, Randers, Aarhus og Silkeborg (25-30 km), og er bosat i en mindre by med ca 1800 mennesker + opland. Jeg arbejder i den nordlige del af Silkeborg.
Dette var kun for at lette forståelsen af min vinkel på sagen.
Jeg forstår Københavnerne fuldt ud, at når de ser motorvejen ved Frederikshavn eller Esbjerg, så virker det slående i deres øjne sammenlignet med Køge-bugt strækningen...
Som andre nævner også nævner, så er det bestemt ikke fordi, at E45 fra Randers til Fredericia/Kolding ikke er befærdet og ufremkommelig i morgen og eftermiddagstimerne...
Mht. fordeling af infrastruktur forbedrings midlerne, så mener jeg bestemt ikke, at Københavnerne er så dårligt stillede. Qua den noget større befolkningstæthed, så er der jo investeret milliarder og atter milliarder i et velfungerende S-togs net i og omkring København. Os jyder har jo intet system indenfor offentlig transport, som på nogen måder tåler sammenligning med S-togs nettet i København. Vi er derimod bundet til at SKULLE eje en bil for at passe job osv. Jeg er fuldstændig klar over, at vi har ikke nær den samme befolkningstæthed i Jylland, og det derfor er svært at have et rentabelt offentligt transportsystem. Med andre ord så er det forkert udelukkende, at fokusere på vejforbedringerne når der debateres om dette emne.
Just My 2 Cent.
Dette var kun for at lette forståelsen af min vinkel på sagen.
Jeg forstår Københavnerne fuldt ud, at når de ser motorvejen ved Frederikshavn eller Esbjerg, så virker det slående i deres øjne sammenlignet med Køge-bugt strækningen...
Som andre nævner også nævner, så er det bestemt ikke fordi, at E45 fra Randers til Fredericia/Kolding ikke er befærdet og ufremkommelig i morgen og eftermiddagstimerne...
Mht. fordeling af infrastruktur forbedrings midlerne, så mener jeg bestemt ikke, at Københavnerne er så dårligt stillede. Qua den noget større befolkningstæthed, så er der jo investeret milliarder og atter milliarder i et velfungerende S-togs net i og omkring København. Os jyder har jo intet system indenfor offentlig transport, som på nogen måder tåler sammenligning med S-togs nettet i København. Vi er derimod bundet til at SKULLE eje en bil for at passe job osv. Jeg er fuldstændig klar over, at vi har ikke nær den samme befolkningstæthed i Jylland, og det derfor er svært at have et rentabelt offentligt transportsystem. Med andre ord så er det forkert udelukkende, at fokusere på vejforbedringerne når der debateres om dette emne.
Just My 2 Cent.
Hvorfor er befolkningstæthed vigtig, det er vel consumption holdt op mod udgift der er det væsentlige?!?
Fantastisk som den her tråd blev en jylland vs sjælland tråd ellers... ahem.
Fantastisk som den her tråd blev en jylland vs sjælland tråd ellers... ahem.