• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Anden computer snak
  • 23-02-2009 · 14:13 3036 visninger 22 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Købeloven vedr. reparation

    Af Niken Giga Supporter
Mit HD2900XT som har været til rep i næsten 50 dage har jeg nu fået besked om er helt dødt. Forhandleren har så kontaktet mig og tilbudt mig et 8800GT som erstatning.

Selv synes jeg ikke det er tilfredsstillende men kan jeg gøre krav på en kreditering som jeg er mest interesseret i?

Mega Nørd
23-02-2009 14:14
Ikke hvis det har store omkostninger for forhandleren.
Du kan naturligvis nægte at tage imod et kort som ikke er væsenligt det samme eller bedre end det gamle
Giga Supporter
23-02-2009 14:22
#1 tak for svaret. Hvad vil jeg få ud af at afvise det som de tilbyder? Kan de så ikke bare sige "det var ærgeligt du ikke ville have det nu får du intet"?
Semi Nørd
23-02-2009 14:24
#2 du ahr ifølge loven krav på tilsvarende eller bedre. Men bed om pengene igen.. Det skal kun være som #1 siger hvis det det har store udgifter for virksomheden. (fx ved et stort dyrt fladskærmstv eller lignende)
Monsterbruger
23-02-2009 14:54
#1 og #3 har ret.

Du kan læse meget mere om dine rettigheder på forbrug.dk, som er forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Der er bl.a. en artikel her, som handler om hvor lang tid sælger har til at reparere din defekte vare:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpl.../

Jeg håber du finder de svar du søger. :)
Giga Supporter
23-02-2009 14:54
kortet som er ca 1½ år kostede knap 3000 da jeg købte det. det er klart at det ikke er 3000 værd længere men synes heller ikke de skal slippe med en tusse for et 8800gt
Ultrabruger
23-02-2009 15:06
Kontakt dog forhandleren telefonisk og TAL med ham, så får du da svar på alle dine spørgsmål.
CV

#7

HOL Administrator
23-02-2009 15:15
Du har som udgangspunkt aldrig krav på at få pengene igen. Forhandleren er i sin gode ret til at ombytte produktet til et af samme stand eller bedre.
Giga Supporter
23-02-2009 15:38
#6 jeg har snakket med forhandleren ca 10 gange igennem denne sags forløb. De fralægger sig hele tiden ethvert ansvar og kan ikke tage stilling til noget som helst da det er en RMA che som styrer det hele. Jeg har gentagne gange bedt om at snakke med denne person men han er altid meget travlt optaget :(
Ultrabruger
23-02-2009 15:44
Hvad er det da for en forhandler ???
Megabruger
23-02-2009 15:45
Mig bekendt er du berettiget til at få et tilsvarende eller bedre produkt, om hvilket man kan sige at et 8800gt passer fint på trods af prisen.

Havde du regnet med at få dine 3000 tilbage, købe et langt bedre grafikkort til ~1500 og stoppe resten i lommen?

Cmon?

Men du kunne vel bede om et HD4850 istedet :)
Niken

#11

Giga Supporter
23-02-2009 15:55
Egentlig er jeg ligeglad med at få et nyt GF. Jeg har allerede købt et nyt da jeg ikke kunne vente på at tosserne fandt ud af hvordan deres forretning hang sammen. Så jeg vil egentlig bare have nogle penge som kan dække lidt af udgiften på det jeg har købt.
Junior Supporter
23-02-2009 15:56
Hvilket gfx har du købt? Du kunne jo evt. forhandle dig til et mere af samme slags og køre CF/sli :)
Super Supporter
23-02-2009 15:57
1) Du kan starte med at kræve et ati kort.
2) hvis der var VIVO (Advanced Video In Video Out),
så har du også krav til et kort der har vivo.
3) hvis den har DVI/HDMI adapter, hvor lyden også kan overføres, hvis jeg ikke tager fejl, så er det noget 8800gt ikke kan.

4) Påstå du køre crossfire og derfor skal bruge et kort magen til, penge tilbage eller et kort som køre 2x2900XT i hastighed.

hold dig til mails, da du så har noget på skrift, også hvis de sfviser dig.
Guru
23-02-2009 16:01
et 8800gt er da et rigtig godt bytte for dit gamle kort.

et kort som dit er jo under 500.- vær idag.
Ultrabruger
23-02-2009 17:46
Hvad er det for en forhandler ???
Ultra Nørd
23-02-2009 17:57
Hvis du får et 8800Gt vil jeg da gerne købe det for 400 kr :D
Semi Nørd
23-02-2009 18:15
#7 ikke helt korrekt - se #4
Guru
23-02-2009 21:01
#13

hvis jeg var forhandler og du var så tvær skulle jeg nok finde et kort magen til de du har ind leveret.

nye udgaver af 8800gt kan overføre lyd pr dvi.

personlig syntes jeg både ati´s og nvidias løsninger er håbløse
CV

#19

HOL Administrator
23-02-2009 22:56
#17 Jo det er korrekt. Hvad der er så er afgjort i diverse sager er ret ligegyldigt. Købeloven siger noget andet, og det er hvad firmaer først og fremmest holder sig til.

Men det er da klart, hvis et firma ved at de har en dårlig sag, så vælger de ofte at gå på kompromis i stedet for at ende i retten.

Og sagen skal være af ekstra grov karakter for at du kan få dine penge igen. Og det vil jeg ikke mene dette tilfælde er. Forhandleren har tilbudt #0 et væsentligt bedre kort. Hvad prisen på det så er, er ret ligegyldigt. Bare det er tilsvarende eller bedre.
Bruger
23-02-2009 23:27
#19

Købeloven siger noget i retning af, at køber kan tillade sig at hæve købet, hvis ikke sælger fixer problemet i tide og uden bøvl...

Jeg kan komme med en paragraf. Kan du? :)

EDIT:
Måske er det lidt unfair, når du nu siger at den IKKE siger det... men jeg henviser til §78, stk.4 om købers mangelbeføjelser:
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning"
Guru
23-02-2009 23:47
#20.

Lige der har de jo efterkommet kravet om erstatning, og så kan køber ikke forlange en retur, han kan forlange et bedre kort, hvis det gamle har nogen ting som det nye ikke har som han bliver tilbudt.


Men kræve købet ophævet efter 1½ år kan han ikke.

0# men bed om et ATI som har de ting på som dit gamle havede, eks VIVO, for alle de nye overgår jo dit gamle stort, kun lige på VIVO halter mange efter.
Bruger
24-02-2009 00:29
#21

Hvis det ombyttede ikke lever op til det han købte, er der en mangel ved det - og så er vi tilbage ved, hvad man kan gøre ved den slags. Mon ikke også at man kan kalde det en væsentlig ulempe, at få en vare med en mangel i forhold til den oprindelige... hvorved han igen kan hæve købet.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpl.../

Se specifikt sidste linie af deres tolkning. Han kan ikke kræve at hæve købet blot fordi en vare går i stykker... men fjumrer de i det, og kan ikke lave den eller ombytte, kan han hæve købet.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner