• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 09-12-2021 · 18:38 888 visninger 10 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Tryghedsaftale af produkt

    Af Crystarial Gigabruger
Jeg skal til at købe et produkt og kan se man har mulighed for at betale for en "tryghedsaftale", ud fra hvad jeg har læst mig til, ser det jo rimelig fornuftigt ud, men det koster da også.

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, fra diverse forummer, hjemmesider, anmeldelses/rating sider osv - det virker som om folk har blandet erfaring med det. Hvad har i af historier, både dårlige og gode? Eller har i måske undladt at betale for sådan en aftale, da man måske ikke føler det er betalingen værd?

DH-

#1

Nørd Aspirant
09-12-2021 18:40
Lad være, hvis du i forvejen har dækning på elektronik i forbindelse med din indboforsikring..

(Hvis det altså er noget elektronik du står og skal til at købe).
Elite Supporter
09-12-2021 18:40
Jeg vil mene at det kommer totalt an på prisen, type af produkt og den garanterede tjeneste på eventuelle fejl. En 10.000 kr bærbar med forlænget garanti på 5 år for 1000 kr? Tja, det kunne da godt være. En mus for 400 kr med forlænget garanti på 3 år for 100 kr? Nah.
Mega Supporter
09-12-2021 18:46
tryghedsforsikring/forlænget/udvidet garanti er et scam
Semibruger
09-12-2021 19:16
man kan jo lidt vælge og se det som man vil.
En forsikring, er baseret på at en hvis procentdel oplever fejl, eller får direkte ødelagt produktet ved at spilde vand i det med videre. De fleste personer vil dog opleve at betale for meget, da en meget lille procentdel udnytter forsikringen. Det er sjovt nok også medtaget dem som tænker de har betalt flere år for noget de ikke har brugt og så "kommer til" at ødelægge det.

hvis du er typen som er klodset og måske får ødelagt noget, eller har børn der kan smadre det ved brug, ja så er det nok en god idé. Men har du ikke historik for at tingene går i stykker, så er det somregel en god ide at spare de penge.. :)
Guru
09-12-2021 19:18
Jeg mindes jeg gennem årene har set det været oppe og vende flere gange. Svaret fra flertallet er altid det samme: "Something something din egen forsikring."

Men det er bare ikke så simpelt. Jeg synes en udvidet forsikring er en god ide ved store elektronik indkøb. Det afhænger selvfølgelig af betingelserne men de udvidede forsikringer jeg har læst på, har faktisk været et godt køb.

Mit seneste store elektronik køb, købte jeg udvidet forsikring på. Nu er der sikkert nogen der tænker jeg er en godtroende klovn, for jeg kunne jo bare køre det over min egen forsikring. Det er også rigtigt, men der er hager ved at gøre netop det. Det er der som regel altid.

Jeg købte et LG 65" GX TV til 14.000kr. Udvidet forsikring af denne kostede 1.500kr for 3 år.
Jeg har en elektronik forsikring som dækker hændeligt uheld, tyveri og den slags. På denne er der en selvrisiko på 1000kr tror jeg det er.

Så lad os sige jeg får smadret mit TV efter 2 år.
Udvidet forsikring - 14.000kr udbetalt. Kostede 1500kr i forsikring.
Elektronik forsikring - Ud over de 1000kr i selvrisiko, er der et værditab over tid pga. varens alder. Det er 2 år, og det udgør sandsynligvis mere end 500kr. Så lad os sige jeg får 12.000kr dækket.

Allerede her kan man se, med mine forsikringsbetingelser, som ikke er unormale, at de 1500kr jeg betalte for at forsikre TV'et har tjent sig selv hjem.

Min kæreste har arbejdet hos et af de helt store danske forsikringsselskaber og har oplevet lidt af hvert. Og lært på første paket hvor fucked forsikringsbetingelser i virkeligheden er. De fleste læser jo aldrig op på hvad det er de siger ja til. De aner ikke hvordan de er dækket. Der er en masse "if's and but's" i sådan en police. De kan skrive sig ud af næsten hvad som helst.

Især med elektronikforsikringer, skal man være opmærksom på 1 ting. Er man dækket hvis man får en skade som bliver forårsaget af dyr? For der skal en hel anden forsikring til, ellers er man bare fucked. Eller også er man ude i at skulle pynte på sandheden når man ringer ind. Samtalen kan sagtens blive optaget, eller andre kan sagtens lytte med, alt efter hvem der ringer ind, og hvor mange "pletter" den person har. De har folk ansat til at gennemskue folks bullshit historier. Professionelle. De lever af at se igennem folk og de er meget gode til det. Nogle af dem tidligere politifolk endda. Der er mange svindlere, og rigtig mange penge at hente på at se gennem folks løgne.

Derudover slipper jeg for at få en "plet" på min "forsikrings-straffeattest". Ja, det findes! Hver gang du har en skade, får man lige en lille note. Jo flere skader man har, desto mere nærige bliver forsikringsselskaberne. Forstået på den måde at de bliver knapt så rundhåndede med erstatningerne. Hvis man bliver ved med at have skader på alt muligt, har de mindre tillid til det du siger er sandt. Sagsbehandling tager længere tid, fordi tingene skal undersøges grundigere. Måske stiger din forsikringspræmie overall. Alt det slipper man for.


Så nej, jeg føler mig på ingen måde snydt ved at have tegnet en særskilt forsikring for et kontant beløb på mit TV køb. Jeg synes de 1500kr er meget godt givet ud (som i realiteten er 500kr pga. selvrisiko nævnt ovenfor) for at undgå mit forsikringsselskab skal involveres, og jeg får en "plet".


#3 - Vil du uddybe?
Da jeg arbejdede hos Komplett var det uhyrligt populært at købe en Allrisk forsikring sammen med en ny iPhone der varede 1-2 år. Aldrig mere. Sjovt nok "tabte" folk deres telefon, typisk også i vand, lige op til en ny iPhone udkom. Sikke et sammentræf! Eftersom forsikringen blev udbudt af et andet firma, og Komplett derfor ikke skulle betale, havde jeg ikke noget imod at sprøjte ombytninger/erstatninger ud til folk. Det kostede jo ikke min arbejdsgiver noget. Jeg havde ikke engang dårlig samvittighed over det.
Guru
09-12-2021 19:29
Det skal lige siges det ikke er med min gode vilje jeg er forsikret i hoved og røv. Men damen ville have vi var forsikret, meget godt, på alle parametre, og det er en kamp jeg ikke har gidet tage. Men hvis det stod til mig, havde jeg slet ikke en elektronik forsikring. Kun de mest nødvendige og lovpligtige.

Med en elektronikforsikring, tvangs-forsikrer man ALT elektronik man har. Hvoraf meget af det sikkert ikke er dækket alligevel fordi det, når det går i stykker, er mindre værd en selvrisikoen. Til dels fordi det ikke er meget værd, og til dels fordi det, når det engang bliver defekt, er så gammelt, at værditabet er så stort, det ikke kan betale sig at få en plet for.

Men tænk hvis man kunne forsikre enkelte ting. Og KUN betalte for at forsikre de få ting man vurderede var værd at forsikre for et kontant beløb der betales EN gang, fremfor hvert år. Ahhhh smart hva'!
Gigabruger
09-12-2021 19:40
Ser man det. Sikke et nogle meninger og historier.

#5+6 Ja, det ville være dejligt med at forsikre enkelt sager en gang :) Sjovt med de iphone forsikrings scenarier - tænker da firmaer har eller vil tage nye regler i brug ved new-release perioder, så folk får refunderet den nøjagtige samme model og ikke en nyere model for at undgå disse "free upgrade" episoder.

#4 Tænkte i lignende baner, men usikkerheden var der, så at læse det fra en anden giver ro i sindet.

#1 & 2 - i har også nogle gode pointer.
Wut

#8

Semi Nørd
09-12-2021 20:03
Jeg så et sted en sammenligning af Gjensidige, det vist udbetaler 75% af pengene som erstatninger, og en eller anden stor svensk leverandør af elektronikforsikringer, der udbetaler 23%.

De forsikringer er bare sat alt for højt i pris ift hvor ofte man reelt har brug for dem.
Giga Nørd
09-12-2021 20:22
Enig med #8.

Ofte kan du få de der tryghedsaftaler med i prisen eller andre gange til 1/3-del af prisen, hvis du skal købe et dyrere produkt og du forhandler lidt med dem. Hvis du fx kan forhandle en tryghedsforsikring ned til en 500-lap ved et produkt, der koster fx 12-15k, kan det pludselig godt blive en god handel, selvom man måtte have en elektronikforsikring. Men læs betingelserne, særligt ift. selvrisiko, afskrivning, mv.
Ronson

#10

HOL Moderator
09-12-2021 20:25
Som en der både har solgt forsikringer og repareret eller ombyttet varer via selvsamme forsikringer efterfølgende .. ja! Hvis lortet går i stykker så er det ofte en god ide.

Så det kommer helt an på det konkrete tilfælde - altså "hvad er prisen" kontra "går produkttypen ofte går i stykker".

Så godt som alt jeg fik indleveret skrev jeg bare en mail til forsikringen om med detaljer og så blev det godkendt så jeg kunne fortsætte.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk

Log ind for at få flere funktioner