• Forum
      /  
    Internet
      /  
    Internetudbydere
  • 24-04-2021 · 08:42 3171 visninger 26 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Udbyder har lukket forbindelse (2 Mac-adresser)

    Af mr.mig Superbruger
Hej folkens i weekend-landet

Fredag eftermiddag kom jeg til at slukke for strømmen til min router.
Da jeg tændte den igen var der ingen forbindelse til internettet.
Jeg forsøgte at frakoble alle enheder, genstarte, pinge ip osv., men uden det løste problemet :(

Jeg ringede derfor til min udbyder, Dansk Kabel TV, der oplyste at det var dem der havde lukket forbindelsen.
Fyren fra kundeservice oplyste “at de lignede at der var kommet 2 Mac-adresser ud fra min switch” og at deres sikkerhedssystem derfor automatisk havde lukket min forbindelse.
Fyren fra kundeservice oplyste at de teknikere, der kan åbne min forbindelse igen først er tilbage på mandag.

Så nu har jeg en weekend uden internet (ikke noget problem i sig selv), men lidt ærgerligt da jeg har en CS:GO kamp og en del arbejde.

I ren (lettere) desperation vil jeg derfor høre om nogle af jer har forslag til løsning?
Sidder der måske en tekniker fra Dansk Kabel TV herinde på hol, som kan trylle?
Nogle der kan gennemskue om jeg selv kan gøre noget, for at genetablere forbindelsen, eller må jeg bare væbne mig med tålmodighed?

Mvh
Jacob

Giga Nørd
24-04-2021 08:49
Jeg havde (hvis muligt) fundet en andet udbyder asap.

Håber du finder en løsning, er en evt mobil hotspot
Andreas MD

#2

Gæst
24-04-2021 09:10
Som siger #1 skal du finde dig en ny udbyder. Evt. Kan du også ringe til udbyderen og spørge om de har en god grund til, at du skulle blive hos dem. Min udbyder har specifikt en kø i deres telefon system til folk som har tænkt sig at opsige. Ved ikke hvordan din boligsituationen er, men hvis naboens wifi er inde for rækkevidde, kan du jo spørge om du må låne det imellemtiden i bytte for en flaske vin eller lignende.
Ny på siden
24-04-2021 09:22
Brug din telefon som USB Modem, eller WiFi Hotspot
Giga Supporter
24-04-2021 09:23

I en snæver vending kan du bruge mobildata, hvis dit tlf-abb. indeholder fri data, eksempelvis.
Så kan du finde en anden udbyder på mandag.
Junior Nørd
24-04-2021 09:26
#3 Spille competitive CS:GO via 4G? Det kommer der næppe noget godt ud af.
Monsterbruger
24-04-2021 09:37
#5 Det kan man sagtens. Har gjort det i flere år før jeg fik vi coax
Semi Nørd
24-04-2021 10:24
Ring til Dansk Kabel TV igen, måske får du fat i en anden som har en bedre forklaring og er mere behjælpelig.

Hvis det var mig, ville jeg da i hvert fald gerne have en bedre forklaring på dette betyder “at de lignede at der var kommet 2 Mac-adresser ud fra min switch” og hvad jeg har gjort for at triggere sådan en foranstaltning, ved bare at slukke og tænde min router.

Jeg gætter på du bor på noget kolligie eller lignende.
Junior Supporter
24-04-2021 13:07
Ved ikke om det er en ny politik hos dkt, men da jeg var kunde hus dem plejede de at ha en selvbetjening hvor man kunne opdatere ens mac adresse uden problemer. Derudover kunne man ha op til 3 Mac adresser registreret uden at det gav problemer.

Har du prøvet at se om det kan redes via deres selvbetjening, alternativt spam dem ned indtil de tager sig sammen.
Superbruger
24-04-2021 14:15
Tak for svarene :)
Tjah, I har bekræftet mine tanker om min udbyder.
Synes det er dårlig service og setup de kører med.

Har ringet til dem igen, og de fastholdte blot at de teknikere, der kan åbne forbindelsen først er tilbage mandag.
- Samme dag som jeg vil gå igang med at lede efter ny udbyder.

@ali2500 Ja, det kan jeg faktisk godt huske man kunne engang. Desværre bare ikke længere :(
JS

#10

Gæst
24-04-2021 14:23
MAC adresse på router kan ikke ændre sig.
Forsøg med nulstilling af router og genstart den.
Log på: https://kontakt.danskkabeltv.dk/da/...
MAC adresse: https://kontakt.danskkabeltv.dk/da/...
Guru
24-04-2021 14:24
#9

Husk også lige at sørg for at få en kompensation for de dages nedetid. Det har jeg altid fået hos de udbydere jeg har været hos - på foresprøgsel selvfølgelig.Måske kun en 100 mand eller to. men så er der til en cocio og og nogle gifler til når du skal lede efter en ny udbyder.

Du må meget gerne udsprøge dem ydelrigere om hvad der et de mener med de to MAC adresser. Lyder mystisk. men måske nogen herinde kan bruge det hvis de ende ri samme situation
mr.mig

#12

Superbruger
24-04-2021 15:29
#9
Tak for forslag.
Har nulstillet router, hvilket ikke har hjulpet desværre :(
Jeg får simpelthen ikke adgang til https://reg.danskkabeltv.dk/ (og jeg har selvfølgelig prøvet i flere browsere. Tjekket at alle stik sidder ordentligt osv.)

Jeg har også forsøgt at tilslutte min pc via netværkskabel direkte til "internetstikket i væggen".
Der er helt dødt. Der bliver ikke sendt nogle pakker overhovedet (har forsøgt med to forskellige kabler)
og kan heller ikke komme ind på https://reg.danskkabeltv.dk/ :(

#10 Når jeg ved, hvad præcist der er sket / hvad der forklaring er, så skriver jeg selvfølgelig :)
Luffe

#13

Ultra Nørd
24-04-2021 15:54
Nogle routere præsenterer flere Mac ID tilbage mod DHCP serveren. Det er fx. Jensen Scandinavia som man under alle omstændigheder skal holde sig fra.
Men når du genstarter en router, særligt en der også kan lægges i Bridgemode, så kan du et kort øjeblik se de enheder som sidder efter sin router og DHCP'eren tror derfor at der sker noget snavs og at forbindelsen skal lukkes. Men at de i 2021 ikke har udstyr der automatisk åbner forbindelsen igen, efter fx. 1 time. Det lyder noget underligt. Det kan være at dem du får fat på i weekenden som ikke kan gøre noget bare ikke kender til denne feature?
Gæsten

#15

Gæst
24-04-2021 16:28
Ja få dig en ny udbyder, den der forklaring giver ingen mening.
mr.mig

#16

Superbruger
24-04-2021 16:45
#14 - Ah, tror nu ikke det er det som der er problemet ;)

#15 Jeg har talt med tre forskellige supportere nu, og de kan ikke rigtig forklare, hvad der er sket.
Jeg må vente til på mandag, hvor deres rigtige teknikere er tilbage..
Luffe

#17

Ultra Nørd
24-04-2021 16:47
#14, det ville give mening... KS/Afregning er ikke på arbejde i weekenden.
Nørd Aspirant
24-04-2021 19:07
#13 Du har fanget min interesse med den her. Forstår jeg rigtigt når du siger at ISP'en kan kigge ind på LAN siden af brugerens egen router inden WAN services er oppe og at det er DHCP der når at kigge derind?
Det lyder helt vildt i min verden. Har du link til noget info jeg må se?
DH-

#19

Nørd Aspirant
24-04-2021 20:46
Har selv Dansk Kabel TV via min andelsboligforening og har været fint tilfreds de sidste mange år. Men lyder jo talentløst at de ikke som minimum har en netværksteknikker der er tilgængelig på en rådighedsvagt el. lign. I weekenden, der kan løse et simpelt problem som dette umiddelbart lyder til at være...

Lyder mere som om at de supportere du har snakket med ikke mener det er et “stort nok” problem at ringe og forstyrre deres 2nd/3rd level folk med udenfor deres almindelige arbejdstid - det havde jeg sgu ikke accepteret hvis jeg havde stået i samme situation.
Langi

#20

Nørd
24-04-2021 20:57
Som en person der arbejder ved en (anden) internet-udbyder, vil jeg altså gerne lige mane påstanden om det nødvendigvis skyldes manglende betaling i jorden. Når der benyttes PTP teknologien er det meget normalt der opsættes et 'overflow' filter på linjen, hvor hvis der pludselig kommer requests fra flere forskellige MAC adresser inden for kort tid, lukkes der ned for porten. Dette er i forhold til at beskytte switchen i central og undgå ustabilitet i nettet.
Ved de fleste udbydere vil dette normalt automatisk blive clearet inden for en hvis mænge tid, men der er også nogel steder hvor der skal smides en manuel kommando på porten før den åbnes igen.
(At dansk kabel-tv dog ikke har en eneste medarbejder på arbejde i weekenden der kan clearer dette, virker ret amatør agtigt)
Elite Supporter
24-04-2021 21:16
#20 - Det sku` nok være opfattet mest som en joke med den manglende betaling, men ja - det var så ikke særligt godt pointeret :)

Når internettet driller herhjemme, bruger min søn sin mobil opkoblet, og den klarer det faktisk rigtig godt til det meste.. Ligeledes når vi har ligget i sommerhus med miserabel dækning! Så kører vi over mobilerne, så vi kan se nyhederne/Netflix mm. - og overlever indtil vi kommer tilbage til civiliserede områder igen med 1000/1000 igen til 120/md. - æh bæh :))
bill gates

#22

Gæst
24-04-2021 21:53
#12

log på https://reg.danskkabeltv.dk/ via din mobil, og se hvor mange Mac adresser der er registeret på dit kundenr.
anox

#23

Gæst
24-04-2021 22:14
#18, ISP'en har potentielt adgang til hele dit netværk, så frem du bruger deres egen udleveret router. Sætter du din egen på efter deres, vil de ikke kunne. Hvis du yderlig kryptere forbindelsen ud med VPN, vil de kun kunne se hvor meget data du sender til din VPN-udbyder.

Jeg stoler ikke på min ISP, så derfor har jeg eget udstyr på. Så ved jeg sikkerheden er i orden :)

#0, det undre mig at supporten ikke er blevet oplært i noget så banalt som shut, no shut hvis der sidder Cisco udstyr på. Du kan evt. sætte Wireshark på og se hvilket udstyr din ISP bruger. Stofa bruger Cisco :)
Luffe

#24

Ultra Nørd
24-04-2021 23:32
#18
Nej, det er ikke noget jeg har noget på. Ved ikke om der er nogen som har testet for det. Det er noget jeg har oplevet at nogle routere gør i forbindelse med mit arbejde. Det er helt sikkert i utilsigtet "feature" i Routeren. Det er ganske kort, men nok til at Mac ID når at blive sendt til ISP'ens DHCP.

Men ja, når enheder spørger DHCP'en serveren (de spørger bare ud i "luften" og ved ikke om de får svar fra Router eller ISP), så kan ISP's DHCP server se hvad der sidder på LAN siden af routeren. Det er helt normalt, og det kan du ikke give ISP skylden for. Fejlen ligger I at routeren starter op i Bridgemode før den aktiverer NAT.
Luffe

#25

Ultra Nørd
24-04-2021 23:38
#19
Det er helt sikkert også tilfældet. Og havde du sagt det til mig havde du fået at vide at så skal du til at betale en helt anden pris for dit internet abonnement hvis du forventer fejlretning i weekenden.

Jeg kan bare ikke forstå det overhovedet er et problem. Jeg har arbejdet ved 4 ISP'er i Danmark, og alle havde en automatik på som åbnede forbindelsen igen efter 15 min. Hvis der stadig var fejl blev den lukket ned igen, men så er det kundens udstyr som fejler. Og sådan står den og looper indtil fejlen er løst.

Det lyder mere til som #14 siger at det er noget regningslukning. Så skal supporterne nemlig sige at de skal ringe til KS på Mandag. De må ikke oplyse at det er lukket pga. en regning der ikke er betalt. Det er noget med at børn kan ringe ind og ikke skal vide deres forældre har økonomiske issues osv. så det har man bestemt fra toppen.
mr.mig

#26

Superbruger
25-04-2021 00:39
#20 Det lyder næsten ordret som de tre forskellige kundeservice-folk har sagt til mig i telefonen: “hvis der pludselig kommer requests fra flere forskellige MAC adresser inden for kort tid, lukkes der ned for porten. Dette er i forhold til at beskytte switchen i central og undgå ustabilitet i nettet. “

Og tak for jer, der oplyser at det burde være normal service
med automatisk genåbning eller have en netværksoperatør til rådighed i weekenden.
Det vil jeg drøfte med Dansk Kabel Tv på mandag.

Til jer der skriver omkring manglende betaling:
- Hvis jeg ikke havde betalt for mit internet, havde jeg selvfølgelig ikke været så uforstående overfor min nedlukning
- Jeg har dobbelttjekket min betalingsservice og konstaterer at der selvfølgelig er betalt. Betalingen fremgår også under kontoudtog på Dansk Kabel Tvs selvbetjening.
- Kundeservice folkene har sagt at porten er lukket ned pga for mange Mac-adresser på én gang. Det er en ret vild historie at finde på, for at dække over at de har lukket mit internet pga manglende betaling...
Ali

#27

Mega Nørd
25-04-2021 03:35
Dansk Kabel TV har en god del af markedet og de plejer, at have OK up-to-date udstyr og ikke et lille amatøragtigt selskab.

Synes det lyder som en forhastet beslutning at ty til en anden udbyder. Der må være en mere logisk forklaring på, hvorfor de bare blokerer for forbindelsen.

Havde selv Dansk Kabel TV i en årrække frem til 2018 og gav en af markedets bedste priser på internet.
Tror vi gav 69 for en 150/150 Mbit og det var før Gbit-forbindelsene vandt frem. Der var aldrig problemer med deres service.

Har du denne udbyder fordi dit boligområde har en særlig aftale med selskabet, så plejer deres priser at ligge langt under hvad andre udbydere kan tilbyde på adressen.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk

Log ind for at få flere funktioner